رابط های کاربری موبایل های سیمبیان : UIQ در برابر Series 60

امروزه گوشی های بسیاری با سیستم عامل سیمبیان روانه بازار شده اند و امکانات متفاوتی رو هم در خود جا دادن . معروف ترین گوشی های سیمبیان را نوکیا و سونی اریکسون به بازار عرضه کرده اند . اما ظاهر سیستم عامل های این دو متفاوت هستند.

علت این امر این است که هم اکنون 2 نوع User Interface برای سیمبیان بوجود آمده است که هر کدام روی گوشی های خاص خود بکار گرفته میشوند.

Series 60 : که توسط نوکیا ایجاد شده و بسیار پرطرفدار است .

UIQ : که توسط سونی اریکسون بکار برده میشه .

رابط کاربری سری 60 که روی گوشی های نوکیا هست و در موردش خیلی گفته شده . گوشی های 6600 و 7610 و 6670 و مانند آن از این رابط کاربری استفاده می کنند . آخرین نسخه سیمبیان سری 60 ورژن 9.1 است که روی گوشی های سری N نوکیا نصب شده است. استفاده از java MIDP از نسخه 7 به بعد سیمبیان در گوشی های سری 60 مهیا شد . این برنامه امکان اجرای برنامه های نوشته شده با جاوا را روی گوشی های موبایل فراهم میکند .

اما رابط UIQ  در گوشی های Motorola A920 ،A925 Motorola، Motorola A1000، Sony-erricson P800، Sony-erricson P900، Sony-erricson P910، Benq P30، Benq P31 و Arima ASP805 بکار رفته است . این گوشی ها با قلم نوری کار میکنند و صفحه تاچ اسکرین آنها کار با برنامه ها را ساده میسازد . آخرین نسخه UIQ نسخه 3 میباشد .اما هنوز اکثر گوشی های این سری از UI  نسخه 2.1 استفاده میکنند . در نسخه 2.1 اغلب امکانات موجود به رابط کاربری اضافه شده است. برای نمونه استفاده از theme‌ها و همچنین java MIDP نسخه 2 اشاره کرد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد