Nokia N90 در رقابت با Sony Ericson W800

چندی پس از تولید جدیدترین محصول شرکت نوکیا یعنی موبایل "Nokia N90" کمپانی سونی نیز یکی از مدرنترین گوشی های تلفن همراه خود "Sony Ericsson W800" را راوانه بازار نمود. باید دید کدامیک از این دو رقیب سرسخت سرانجام گوی سبقت را خواهند ربود؟! بهتر است که با هم نگاهی دقیق به تک تک مشخصات هر یک از این دو گوشی موبایل داشته باشیم.

سه گوشی برتر روز

در این مقاله تصاویر گرفته شده توسط لنز دوربین های Nokia N90 و SonyEricson W800 در شرایط مشابه، با یکدیگر مقایسه شده اند. آنچه جالب است بدانید آن است که، نوع دوربین بکار رفته در گوشی Sony Ericson W800 به مانند مدل قدیمی تر ساخته شده یعنی Sony Ericson K750 می باشد. به دلیل همین تشابه، در آزمایشی که انجام گرفت بد ندیدیم که گوشی Sony Ericson K750 را نیز شرکت دهیم.

منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net


ترجیح داده شد در هنگام گرفتن عکس توسط هر یک از گوشی ها بجای انجام تنظیمات اختصاصی در منوی موبایل، تنظیمات بر روی حداکثر قدرت قرار داده شوند ضمن آنکه از فشرده سازی نیز جلوگیری شود. بقیه گزینه ها نیز بر روی حالت اتوماتیک قرار داده شد.

عکسبرداری در روز
Nokia N90:
منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net

Sony Ericsson W800:
منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net


ردیف نخست عکسهایی است که توسط گوشی موبایل Nokia N90 گرفته شده اند. در ردیف دیگر، تصاویر گرفته شده توسط موبایل Sony Ericson W800 مشاهده می شوند. با کلیک بر روی هر عکس کوچک، آن در اندازه واقعی خود باز می شود. توظیحات تکمیلی در ادامه ذکر شده است.

آنچه مشخص شد آن بود که لنز بکار رفته در گوشی سونی اریکسون، قدرت تفکیک بهتری در نمایش رنگها از خود نشان داد و تصاویر گرفته شده توسط موبایل نوکیا اندکی دارای کیفیت پایین تر است. کیفیت تصاویر بخصوص در عکس اول بیشتر خودنمایی می کند. به شفافیت تصاویر دقت کنید.

Nokia N90:
 منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net

Sony Ericsson W800:
 منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net


ظاهراً دوربین Nokia N90 با رنگ قرمز دارای مشکل است، به ماشین قرمز رنگ در عکس وسط توجه کنید. همچنین عکسهای Nokia N90 مقداری تیره تر و کنتراست بیشتری دارند، هر چند که شاید برای شما جذابتر باشند اما ملاک رنگ واقعی اجسام است. بنابراین Sony Ericson W800 بازتاب بهتری از رنگ واقعی اجسام را نشان می دهد.

Nokia N90:
منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net

Sony Ericsson W800:
منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net



رنگ آسمان در تصویر اول که توسط Nokia N90 گرفته شده است، کاملاً غیر طبیعی و به مانند یک نقاشی است! نوکیا تبلیغات فراوانی نسبت به قدرت بزرگنمایی (Zoom) دوربین در این گوشی خود نموده است اما همانگونه که می بینید با افزایش Zoom به تدریج از کیفیت عکس کاسته شده تا آنجا که در تصویر آخر عکس خراب شده است. در طرف دیگر Sony Ericson تنها دارای Zoom دیجیتال با قدرت X4 است اما همین مقدار کمتر، وقتی که در تنظیمات بر روی حداکثر خود استفاده می شود هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. با این وجود پیشنهاد نمی شود که در هنگام عکس گرفتن با موبایل خود از Zoom دیجیتال آن استفاده کنید.

فیلم برداری با موبایل

با هر یک از دو گوشی موبایل فیلم برداری انجام شد، در محیطی کاملاً مشابه چه از نظر زمانی و چه از نظر مکانی. در این رقابت، برنده Nokia N90 بود به دو دلیل؛ نخست فیلم برداری روان و بدون دردسر و دوم به دلیل کیفیت بالاتر فیلم گرفته شده. باید گفت، کیفیت فیلم های گرفته شده توسط گوشی سونی اریکسون چندان دلچسب نبود و تنها برای ارسال از طریق MMS بدرد بخور می باشند.

تصویر ویدیوی: Nokia's video N90 - trolley MP4, 467 KB zip file
تصویر ویدیوی: Sony Ericsson's video - trolley 3GP, 76 KBعکاسی در شب

در ادامه برای گرفتن تصاویر در شب، فلاشهای نصب شده بر روی هر یک از گوشی ها را مورد بررسی قرار می دهیم. در موبایلهای Sony Ericson W800 و K750 نوع فلاش بصورت نصب در قسمت خارجی (External) و مدل آن MXE-60 می باشد. اندازه این فلاش بسیار کوچک است، فضای کمی را اشغال می کند و از نور گزنون (Xenon) استفاده می کند. بلافاصله پس از آنکه شما فلاش دوربین را به درگاه (Port) موبایل خود متصل کردید، منوی گوشی روشن می شود و نصب شدن یک قطعه خارجی را به دستگاه اعلام می کند. اکنون شما می توانید با کلیک بر روی گزینه های "Enable" و "Disable" آنرا فعال و یا غیر فعال نمایید.

منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net



ما شروع به گرفتن عکسها در تاریکی مطلق نمودیم. فلاش دوربین را خاموش کردیم و گزینه عکاسی در شب (Night Mode) کلیک شد. در این حالت نتایج چندان جالبی حاصل نشد و عکسها دارای Noise بودند. در زیر به ترتیب از راست به چپ عکس ها مربوط به گوشی Nokia N90 سپس Sony Ericson W800 و نهایتاً Sony Ericson W800 با فلاش، می باشند.

منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net




 

منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net



آیا چشمان شما مشکلی دارد ؟!

منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net منبع خبر WinBeta.Net



دردسرهای وجود نقطه های قرمز رنگ درون چشمها هنگام عکاسی در شب، نکته دیگری است که مورد آزمایش قرار گرفت. هرچند که در Nokia N90 گزینه ای برای بطرف کردن "نقطه های قرمز رنگ درون چشم" قرار داده شده است اما شما تا انرا به صورت دستی فعال نسازید به چیزی که دلخواهتان است دست نخواهید یافت. برعکس در گوشی Sony Ericson W800 این گزینه به صورت خودکار فعال است. دراین رقابت برنده Sony Ericson W800 البته با فلاش فعال بود. به تریب عکس نخست مربوط به Nokia N90 ، عکس دوم Sony Ericson W800 و عکس سوم (بهترین) Sony Ericson W800 با فلاش است.

سونی اریکسون نه تنها توانست کیفیت عکسهایش را در شب به اثبات برساند بلکه عکاسی با آن نیز آسانتر بود. در Nokia N90 هنگامی که شما دکمه شاتر را فشار می دهید گرفتن عکس و روشن شدن فلاش همزمان صورت می گیرد بنابراین عکاسی شما در تاریکی مطلق است در حالیکه در Sony Ericson W800 و یا K750 فلاش اندکی سریعتر روشن می شود و شما جسمی را قصد گرفتن عکس از آن دارید به مدت زمان بسیار کمی مشاهده می کنید.

برای بازنده نیز دست بزنید

در انتها تنها کاری که باقی مانده است معرفی برنده می باشد. گوشی موبایل Sony Ericson w800 رتبه نخست، K750 دوم و Nokia N90 در آخر. آنچه مشخص شد آن است که Nokia N90 نتوانست انتظارات ما را از بابت ارائه تصایر با کیفیت مطلوب برآورده سازد. با این وجود انجام فیلم برداری با Nokia N90 مناسب تر بود. به اختصار، هر دو شرکت نوکیا و سونی اریکسون سعی کرده اند دو گوشی موبایل با توانایی عکاسی حرفه ای را تهیه نمایند.

در نظر سنجی این صفحه شرکت کنید، و به ما بگویید از نظر شما کدام گوشی برتری را از آن خود خواهد کرد؟

نظرات 3 + ارسال نظر
محمدرضا شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 01:31 ق.ظ

محمدرضا شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 01:34 ق.ظ

به نظر من sony ericson w800 یک گوشی ایده ال است

رضا سه‌شنبه 12 دی‌ماه سال 1385 ساعت 10:46 ق.ظ

اول از همه بگم که سونی اریکسون در حد خودش آخرشه بعد می خاستم بگم لینک دانلود تصویر ویدیوی ها رو رو هم درست کنید با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد