در این مقاله سعی خواهیم کرد تا مقایسه ای بین امکانات گرافیک سه بعدی در موبایل های مطرح دارای رابط کاربری series 60 انجام دهیم . مقایسه ما روی بازیهای سه بعدی ، سرعت نمایش تصاویر سه بعدی ونمایش اجسام سه بعدی چند وجهی است . موبایلهایی که در این بررسی تست شده اند مدلهای 6600 ، 6260 ، 6630 ، 6670 ، 7610 و N-gage نوکیا و همچنین موبایل SX1 شرکت زیمنس هستند .
تست بازیهای سه بعدی
در این تست چندین بازی کاملا سه بعدی انتخاب شده و روی موبایلها اجرا شده اند . همه بازیها با توابع Open GL و تکنولوژی سه بعدی آن نوشته شده بودند . به علت نبود شتاب دهنده سه بعدی سخت افزاری روی موبایل های موجود بیشتر کارهای سه بعدی نرم افزاری انجام می شود .
طبیعی است که سرعت سی پی یو در این مورد حرف اول را می زند و موبایل جدید نوکیا ( 6630 ) توانسته است با سی پی یو پر سرعت خود بدون رقیب باشد . نکته جالب این است که با وجود تبلیغات زیاد روی بازیهای سه بعدی N-gage که در حقیقت مختص بازی ساخته شده است ، این کنسول بازی کارایی زیادی ندارد و تقریبا شبیه SX1 و 6600 می باشد که جزو ضعیف ترین موبایل ها در این زمینه هستند .
تست سرعت پر کردن و نمایش
در این تست اشکالی مثل شکل بالا انتخاب شده و در اندازه 128x 128 تنظیم شده اند . همه شکل ها دارای حداقل دو نوع حالت ترکیب شده باهم بودند و نمودار بر اساس میلیون نقطه در ثانیه کشیده شده است . در این مورد هم مثل مورد قبل 6630 بیشترین کارایی را از خود نشان داد . 6600 کمترین کارایی را داشت .
تست توان کشیدن اجسام سه بعدی چند وجهی
در این تست شکل بالا که یک جسم ماهیچه ای است و در کشیدن آن از 4800 مثلث استفاده شده است ، بهره گرفته شده است . نرخ مورد استفاده در کشیدن نمودار هزار مثلث در ثانیه است . نتیجه این بررسی هم غیر منتظره نیست و همانطور که انتظار داشتیم باز هم 6630 کارایی بسیار بالاتری نشان داد . نکته جالب در این تست کارایی پایین SX1 است که کمترین کارایی را در بین موبایل ها داشته است .
سلام...
وبلاگ مفید و تخصصی شما نشان میدهد که هدفدار و دقیق و باحوصله و جدی هستید!
لطفا به گلچین دانش سری بزنید و در صورت تمایل لینک گلچین دانش را نیز در وبلاگتان قرار دهید!
یا حق.
وبلاگتان لینک شد!