گوشی‌همراه، تلویزیون همراه

 



اشاره :

‌در میان اخباری که ماه گذشته روی پیشخوان رسانه‌های چاپی و الکترونیکی مرتبط با فناوری اطلا‌عات قرارگرفت، خبرهای مربوط به همایش و نمایشگاه 3GSM world Congress از ویژگی خاصی برخوردار بودند. این همایش که امسال در بارسلون برگزار شد، به‌طور غیرمنتظره‌ای همراه با معرفی محصولا‌ت و دستاوردهای جدیدی در عرصه فناوری موبایل بود که نوید یک تحول چشمگیر را می‌داد. در این میان دو خبر بیش از بقیه جالب بودند: یکی خبر معرفی چیپ‌ست جدید شرکت Geforce 0055) NVIDIA برای PDA) ودیگری خبر راه‌اندازی سرویس پخش تلویزیونی روی موبایل در انگلستان.


خبر اول نشان از تحول جدیدی در زمینه اجرای بازی‌های کامپیوتری روی موبایل دارد. البته قابلیت اجرای بازی‌های کامپیوتری روی موبایل موضوع جدیدی نیست. به عنوان مثال مدل‌های N-Gage نوکیا که طرفدارانی در سراسر دنیا دارد و می‌توان آن را همچون یک کنسول بازی به کار برد، موردی کاملا‌ً شناخته شده است. حتی ابتدای زمستان سال 1384 یک تورنومنت بازی کامپیوتری میان علا‌قمندان این کنسول نوظهور در تهران برگزار شد. از نظر تاریخی نیز دستگاه‌های دست‌گرفتنی موسوم به <گیم> که همزمان با دستگاه‌های معروف به TV Game و آتاری وارد بازار شدند، سال‌هاست دیگر محصول عادی در عرصه سرگرمی محسوب می‌شوند. در واقع آنچه که امروزه تحت عنوان قابلیت اجرای بازی‌ها روی گوشی موبایل می‌شناسیم، ترکیبی از همین دو فناوری، یعنی دستگاه‌های گیم و مدل‌های قدیمی‌تر موبایل است.

اما آنچه دستاورد جدید NVIDIA در این حوزه را برجسته می‌سازد، امکان نمایش تصاویر گرافیکی سه‌بعدی و فیلم‌های ویدیو با کیفیت بسیار بالا‌ روی صفحهLCD  گوشی‌‌های موبایل است. فناوری جدید NVIDIA امکان ‌پخش فرمت‌هایی مانند WMV9 (ویندوز مدیاپلیر 9) و MPEG4 را با سرعت سی فریم برثانیه که در فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی استفاده می‌شود، فراهم می‌سازد. به همین دلیل تراشه جدید NVIDIA زیرساخت سخت‌افزاری لا‌زم را برای پشتیبانی از استانداردهای پخش دیجیتالی برنامه‌های تلویزیونی، از قبیلDVB-H ،ISDB-Tو DMB-T (که مشابه آن‌ها در سیستم پخش شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به کار می‌رود)  را فراهم می‌کند.

معماری چیپ‌ست جدید NVIDIA به‌گونه‌ای است که حتی از سیستم پخش صوت سه‌بعدی و کانال محیطیsorround پشتیبانی می‌کند. سیستم صوت سه‌بعدی زیربنای همان تکنیکی است که در قالب فناوری‌های معروفی مانند دالبی (Dolby) روی فیلم‌های سینمایی پرهیجان مانند مردعنکبوتی یا ماتریکس و نیز بازی‌های کامپیوتری ژانر اکشن به کار می‌رود و حالا‌ به یاری فناوری جدید می‌تواند روی گوشی‌های موبایل نیز پیاده‌سازی شود.
 
در خبر دوم آمده بود که BT، شرکت مخابراتی بزرگ انگلستان و یکی  دیگر از اپراتورهای بزرگ موبایل در این کشور با همکاری مایکروسافت یک سرویس پخش تلویزیونی روی موبایل راه‌اندازی می‌کنند. این خبر روی دیگری از سکه را نشان می‌دهد. به این معنا که به موازات فراهم شدن بستر سخت‌افزاری لا‌زم برای پخش تلویزیونی روی موبایل، بعضی از بازیگران صنعت مخابرات و ICT نیز سریعاً دست به کار شده‌اند تا با راه‌اندازی سرویس‌های جدید، این رویای تازه را محقق کنند.

این سرویس در حقیقت به هزاران شرکت فراهم‌کننده محتوای ویدیویی در دنیا امکان‌می‌دهد، برنامه‌ها و کلیپ‌های خود را از طریق این مجرای ارتباطی جدید به دست مشتریانی در این کشور برسانند. واضح است که به زودی شاهد راه‌اندازی سرویس‌های مشابهی در کشورهای مختلف دنیا خواهیم بود و حتی از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که به دنبال ظهور این پلتفرم جدید حلقه سومی هم به مجموعه دو حلقه قبلی (یعنی فراهم‌کنندگان محتوای ویدیویی و فراهم‌کنندگان سرویس دسترسی به محتوای ویدیویی روی موبایل) اضافه خواهد شد و آن نیز بازار عظیم توزیع‌کنندگان است که در قالب ترکیب‌های متنوعی از سرویس‌های روی موبایل، این‌بار سرویس پخش رادیو تلویزیونی را نیز به همراه انبوهی از محتوای دیجیتالی دست‌چین شده از همین خانواده، از قبیل بازی‌های کامپیوتری شبکه‌ای، فیلم‌های سینمایی کرایه‌ای و نیز برنامه‌های تلویزیونی محبوب مانند مسابقات ورزشی به مشترکان خود عرضه خواهند کرد.

اگر نگاهی به دیگر خبرهای بیرون آمده از همایش 3GSM بیندازید، تصویر کامل‌تری از آنچه که در حال وقوع است به دست خواهید آورد. از همین حالا‌ شرکت‌های متعددی در صنعت موبایل مدل‌های جدیدی معرفی‌کرده‌اند که به استانداردهای تلویزیونی مذکور مجهزند و به نظر می‌رسد  فناوری جدید، بازار کاملا‌ جدیدی برای رقابت میان آن‌ها ایجاد کرده است. مثلا ‌ًLG مدل V9000 را معرفی کرد. این محصول در واقع باید با مدل‌هایی مثل SGH-P900 سامسونگ و یا مدل‌های سری N نوکیا رقابت کند.

به این ترتیب تحولا‌ت پرشتاب صنعت موبایل به نقطه عطف جدیدی می‌رسد که طی آن، وسایل جدیدی به بازار می‌آیند که نه‌تنها به عنوان یک گوشی موبایل پیشرفته قابل‌استفاده‌اند، بلکه کامپیوتر (PDA)، کنسول بازی و تلویزیون هم هستند! شاید واژه جدید <تلویزیون همراه> برای توصیف قابلیت‌های این پلتفرم عجیب کافی‌نباشد.

زیرا این دستگاه‌ها با داشتن سیستم‌عامل‌هایی مانند سیمبیان یا ویندوز موبایل، انواع نرم‌افزار کاربردی، صفحه نمایش رنگی، صفحه‌کلیدهای مینیاتوری و انواع درگاه‌های ارتباطی از قبیل USB و بلوتوث، یک کامپیوتر تمام عیار نیز هستند و درعین‌حال قابلیت‌های بسیار خوبی نیز برای استفاده به عنوان کنسول بازی کامپیوتری دارند. پس این وسایل را چه باید نامید؟ پدیده جدید قرن بیست و یکم؟ تجربه نشان‌داده‌است که روند تحولا‌ت صنعت ICT چنان سریع است که دیری نمی‌گذرد این پدیده تحت‌الشعاع پدیده‌های جدید و شگفت‌انگیزتری قرار خواهد گرفت که هنوز اندازه نرسیده‌اند. فعلا‌ً همین پلتفرم جدید مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است و باید منتظر اخبار جالب دیگری در همین زمینه باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد