مرور گوشی سونی اریکسون k800

وضعیت:عرضه در اینده

سونی اریکسون کا هشتصد جزو گوشی هایی است که خیلی ها مشتاق و بی صبرانه منتظر خرید آن هستند. این گوشی به عنوان یک دوربین Cyber-shot عرضه شده است. یکی از خصیصه های فوق العاده آن دوربین 2/3 مگاپیکسلی اش است. البته این نیست که دوربینی از این بهتر وجود ندارد بلکه می توان گفت که K800 یک گوشی بسیار عالی نیز هست.

خصیصه های کلیدی

  • دوربین 2/3 مگاپیکسلی Cyber-shot™ به همراه فوکوس اتوماتیک
  • فلاش Xenon
  • اسلات کارت حافظه
  • پشتیبانی 3G و تماس ویدیویی
  • Mp3 Player عالی
  • رادیو FM همراه با RDS
  • پورت مادون قرمز
  • پشتیبانی بلوتوث (A2DP)
  • پشتیبانی Multi-tasking

معایب اصلی

  • ابعاد نسبتاً بزرگ
  • طراحی نامناسب صفحه کلید
  • فقدان پشتیبانی EDGE و Wi-Fi
  • ضبط کننده قدیمی ویدیویی تنها با درجه وضوح QCIF (176×144 پیکسل)
  • کارت حافظه Stick Micro™ (M2™) که جدید و ناشناخته است

سونی اریکسون بیشتر بر کارآیی گوشی های خود تکیه دارد و اندازه آنها خیلی هم مهم نیست. K800 یک دوربین است و گوشی های این که به آنها لقب دوربین داده می شود، گوشی هایی هستند که دارای دوربین دیجیتالی می باشند. 

امروزه ما بیشترین درجه وضوح را در تصاویر گوشی های دوربین دار می بینیم. این گوشی ها خصوصیاتی مشابه با یک دوربین عکاسی کامل منجمله فلاش xenon و فوکوس اتوماتیک دارند البته گوشی های مالتی مدیا جدید نوکیا حتی زوم بصری نیز دارند. اهمیت کاربردهای دوربین گوشی های موبایل رو به افزایش است و نزاع بر سر دستگاه های مالتی مدیا ادامه دارد. دستگاهی که عکس های عالی بگیرد، فیلم های با کیفیت بالا ضبط کند، دارای پخش کننده موسیقی با کیفیت باشد، دستگاهی که بتوان در اینترنت جستجو و با آن بازی کرد، بوسیله آن کارهای روزانه خود را برنامه ریزی و زمانبندی کرد. البته هیچ گوشی کامل و بی عیبی وجود ندارد و اینجاست که برای خرید گوشی به مشکل بر خواهید خورد.

اکنون به بررسی گوشی سونی اریکسون K800 که گام بزرگی در مسیر دستگاه های مالتی مدیا برداشته است، می پردازیم. از خصیصه های این گوشی می توان به پشتیبانی GPRS و UMTS، اسلات کارت حافظه، دوربین 2/3 مگاپیکسلی همراه با فوکوس اتوماتیک و فلاشxenon ، Mp3 Player بی نظیر، پشتیبانی بلوتوث و رادیو FM اشاره کرد.

این گوشی با دو ورژن تولید شده است، یکی مدل K800 و K790. تفاوت بین این دو مدل این است که K800، ارائه دهنده پشتیبانی 3G UMTS و دوربین VGA برای مکالمه ویدویی است اما پشتیبانی EDGE ندارد در حالیکه K970 پشتیبانی EDGE دارد.

ساختمان

طراحی K800 همانند دیگر گوشی های سری K است. ظاهری بسیار زیبا دارد و تنها نیم سانتی متر از مدل K750 بزرگتر است اگرچه در نگاه اول بسیار بزرگتر از K750 به نظر می رسد.

 

K800 ساختمانی کاملاً قابل اطمینان دارد و سزاوار تعریف و تمجید است.

K800 ابعادی معادل 22×47×105 میلی متر و وزنی معادل 115 گرم دارد. قابل ذکر است که ابعاد مدل K750 برابر با 5/20×46×100 میلی متر و وزنش 99 گرم است.

این گوشی در دو رنگ مشکی و قهوه ای موجود می باشد. در قسمت بالای گوشی دو عنصر نقره ای که کلید نرم هستند، تعبیه شده است و منفذه اسپیکر در بین این دو واقع شده است. یک دوربین VGA برای تماس های ویدیویی در سمت راست این اسپیکر قرار دارد. البته K790 فاقد این دوربین می باشد.

صفحه نمایشTFT ، QVGA این گوشی بوسیله یک فریم آینه ای احاطه شده است. زمانی که صفحه نمایش خاموش است، تمام سطح آن یکنواخت است و اثر انگشت روی آن باقی می ماند و دائماً نیاز به تمیز کردن دارد. دیگر قسمت های گوشی این مشکل را ندارد.

در قسمت چپ گوشی، اسلات کارت حافظه Stick Micro (M2) که بوسیله یک درپوش پلاستیکی محافظت می شود، قرار گرفته است یکی از مزیت های این اسلات کارت این است که بدون جابجا کردن باتری یا خاموش کردن گوشی، قابل جابجایی است. کارت M2 یکی از انواع جدید کارت حافظه است که در سپتامبر 2005 بوسیله سونی ارائه شد و در بازار به ندرت یافت می شود. این نوع کارت حافظه به دلیل اندازه کوچکش (15×5/12 میلی متر) منحصر به گوشی های موبایل است که سازگار با کارت های حافظه Stick Pro است و می توان آن را در منفذه حافظه Stick Pro در یک نت بوک یا یک ریدر کارت PCقرار داد.

در سمت چپ یک کلید Play/Stop برای پخش کننده موسیقی وجود دارد و با فشار آن پخش کننده موسیقی شروع به پخش آخرین لیستی که به گوش داده اید، می کند. در قسمت بالایی زمینه گوشی لیستی از خواننده و نام آهنگ ظاهر می شود که کاملاً مشابه با مدل K750i و سری W سونی اریکسون است. با فشار مجدد بر روی این دکمه پخش کننده موسیقی خاموش می شود.

در سمت راست گوشی یک کلید دو منظوره دوربین قرار گرفته که میانبر کاربردهای دوربین است و پورت مادون در زیر این کلید تعبیه شده است. در قسمت بالایی همین سمت دو دکمه کنترل کننده میزان صدا قرار دارد که برای زوم دوربین نیز استفاده می شود. در قسمت بالای گوشی دکمه On/Off تعبیه شده است که در حالت آماده فشار بر روی آن، مینابر منو را برای روشن کردن صدا، قفل کردن صفحه کلید و تغییر پروفایل زنگ ارائه می دهد.

در قسمت پایینی گوشی پورت USB، شارژ کننده باتری و محل اتصال هدست استریو و در سمت چپ آن روزنه بند رکاب دور گردن وجود دارد.

پوشش پشتی K800 از پلاستیک مات مشکی رنگ ساخته شده است. لنزهای دوربین نیز بوسیله یک پوشش نقره ای محافظت می شود. فلاش xenon دوربین دیجیتالی گوشی، در سمت چپ لنزهای دوربین تعبیه شده است. این فلاش در واقع درقسمت بالایی لنز دوربین زمانی که آن را به صورت افقی در دست می گیرد، قرار گرفته است. حرکت دادن قسمت کشویی محافظ دوربین، کاربردهای آن را در اختیار شما می گذارد. البته زمانی که این پوشش را کنار نزده اید، برای استفاده کاربردهای دوربین یک اخطار شما را از این موضوع آگاه می سازد. یک آینه برای سهولت در عکس گرفتن از خود در زیر لنز دوربین هنگامی که آن را به صورت عمودی در دست می گیرد، وجود دارد.

K800 به راحتی در دست جای می گیرد و کاملاً تعادل دارد و طراحی زیبای آن جذب کننده است. پوشش پشتی آن سبب شده که هنگامی که روی میز قرار می گیرد کمی متمایل شود.

 

باتری

پوشش باتری در قسمت پشتی گوشی قرار گرفته است. این باتری از نوع 900 mAh Li-Polymer می باشد و بنا به گفته سازنده آن تأمین کننده 350 ساعت حالت آماده و 2 ساعت و نیم زمان مکالمه در شبکه های UMTS و 7 ساعت و نیم در شبکه های GSM را دارد.

پوشش باتری بوسیله حرکت کشویی به راحتی باز می شود. جایگاه سیم کارت در زیر باتری است و رایج برای مدل های سونی اریکسون است البته هنگام گذاشتن راحت جا می افتد اما در زمان برداشتن کمی مشکل است. از ساختمان K800 در هنگام استفاده هیچ صدایی ساطع نمی شود.

صفحه کلید

نور پیش زمینه صفحه کلید به رنگ ارغوانی است اگرچه کمی غیر معمول است اما یکی از بهترین هاست. اولین مشکلی که با آن مواجه خواهید شد صفحه کلید ویژه گوشی است که طرز استفاده از آن واقعاً مشکل است. کلیدها پلاستیکی هستند و در حالت افقی راحت تر قابل تشخیص هستند تا حالت عمودی. کلیدهای اطراف دکمه Joystick تاحدی نامناسب هستند و به سبب اینکه تمایزی بین آنها وجود ندارد بدون نگاه کردن، نمی توانید از آنها استفاده کند. تمام کلیدها تا حدی کوچک هستند و کار کردن با آنها حتی برای خانم ها نیز مشکل است در عوض Joystick عکس العمل خوبی دارد و بسیار دقیق است.

هدایت منو بوسیله دکمه Joystick صورت می گیرد و شبیه به مدل قبلی سونی اریکسون می باشد. در هر دو طرف Joystick دو کلید نرم و کلید C و کلید Back قرار دارند. دو کلید کوچک میانبر هم در چپ و راست در شکاف بین کلید ها وجو دارند که یکی از آن برای جستجو و دیگری منو را فعال می کند.

صفحه نمایش

صفحه نمایش K800 از نوع TFT و 2 اینچی همراه با 262 هزار رنگ و درجه وضوح QVGA 240×320 پیکسلی می باشد. این صفحه نمایش بسیار عالی است و رنگ ها کاملاً روشن و واضح هستند. صفحه نمایش K800 در مقایسه با مدل K750 بهتر است. این صفحه نمایش در نور مستقیم خورشید به شرطی که اثر انگشتی روی آن وجود نداشته باشد، کاملاً خواناست.

صدای K800 در هنگام مکالمه با کیفیت و شگفت آور است و کاربران آن در این رابطه احساس رضایت می کنند. حالت لرزشی آن نیز متوسط است.

موسیقی های Mp3 از طریق بلندگوی گوشی پخش می شوند و کیفیت خوبی دارند اما فاقد عناصر بم هستند. صدای موسیقی حتی در آخرین میزان بلندی کاملاً واضح است هیچ تصرفی در آنها نمی شود.

سرعت هدایت منو رضایت بخش است. در حالت آماده، دو کلید نرم بالای صفحه کلید ارائه دهنده منوی تماس ها و منوی اصلی هستند. در صفحه نمایش K800 اطلاعاتی در مورد: ساعت، روز، نام اپراتور، میزان سیگنال شبکه، موقعیت باتری ظاهر می شوند.

دفترچه تلفن

دفترچه تلفن K800 ظرفیت ثبت 1000 اسم را دارد اما در کل می توانید تا 2500 شماره را برای این 1000 اسم، ذخیره کنید. اسامی از طریق نام یا فامیل مرتب می شوند که بطور معمول شامل: 5 شماره، 3 آدرس ایمیل، یک آدرس وب، یک عکس، یک ملودی زنگ، فرمان صدا برای شماره گیری از طریق صدا، موقعیت، شرکت، آدرس شرکت، آدرس منزل، یک یادداشت کلی و روز تولد، می شود. یکی از خصوصیات جالب آن، ثبت روز تولد به صورت خودکار در تقویم است. یکی دیگر از تغییرات مثبت دفترچه تلفن، امکان وارد کردن اطلاعات بدون وارد شدن در روش ویرایش است. ذخیره کننده تماس ها تا 30 تماس (تماس های ناموفق، ارسالی و دریافت شده) را ذخیره می کند.

پیام ها

K800 از MMS، SMS و RSS پشتیبانی می کند. ویرایشگر پیام ها هیچ تغییر و بهسازی نسبت به مدل های قبلی سونی اریکسون نداشته است. پیام ها و ایمیل ها در حافظه گوشی ذخیره می شوند البته ذخیره ایمیل ها در کارت حافظه نیز امکانپذیر است. سرویس چت My Friends نیز وجود دارد اما بستگی به شبکه دارد.

K800پشتیبانی ایمیل نیز دارد و از پروتوکل های POP3 و SMTP حمایت می کند همچنین امکان وارد کردن رمز عبورهای جداگانه را برای سرور SMTP وجود دارد. برای پیوست ها نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد.

اگر از مدل های دیگر سونی اریکسون استفاده می کنید، مدیریت فایل K800 برایتان شگفت آور نیست زیرا هیچ تغییری مهمی در آن به چشم نمی خورد اما اگر کاربر جدید سونی اریکسون هستید باید بدانید که مدیریت فایل non-OS یکی از بهترین هاست و اجازه علامتگذاری فایل ها، کپی کردن، تغییر مکان و همچنین ایجاد و حذف فلدرها را به شما می دهد. در لیست فایل ها سه مسیر فرعی وجود دارد: 1- فایل های حافظه گوشی 2- فایل های کارت حافظه و یک فایل دو جانبه برای تمام فایل ها.

گشتن در بین عکس ها نیز به راحتی امکان پذیر است و می توانید مانند یک لیست همه را مشاهده کنید. همچنین می توانید عکس ها در ماتریسی 3×3 یا 5×5 و بدون نام مشاهده کنید. امکان مشاهده عکس ها به صورت عمودی و افقی و یا بزرگنمایی نیز وجود دارد.

یک نکته جدید در مورد گشتن فایل ها  Timeline است که به شما امکان فیلتر کردن عکس ها نسبت به ماهی است که آنها را گرفته اید، می دهد. پس از انتخاب ماه امکان انتخاب روز دقیق هم حتی وجود دارد که دقیقاً همانند کامپیوتر عمل میکند. با وجود Pictbridge و DPOF امکان پرینت مستقیم عکس ها از گوشی نیز فراهم شده است.

منو

دسترسی به منوی اصلی از طریق فشار Joystick یا کلید نرم متناظر امکان پذیر است. منوی K800 کاملاً شبیه به مدل های دیگر سونی اریکسکون است و در 4 ردیف و 3 ستون چیده شده است. آیتم ها همانند مدل k750 آراسته شده اند و تنها تفاوت آیکون دوربین است که شبیه به دوربین های دیجیتال سونی اریکسون است. یک تفاوت کوچک نیز در منو بین مدل های K800 و K790 وجود دارد؛ K800 در منوی اصلی به جای آیکون رادیو FM، آیکوی برای تماس ویدیویی دارد.

همانند دیگر گوشی های سونی اریکسون، امکان تغییر تم های موجود در گوشی نیز وجود دارد اما متأسفانه با تغییر تم ها، آیکون ها تغییر نخواهند کرد.

پخش کننده موسیقی

پخش کننده موسیقی K800 عیناً شبیه به مدل های سروی واکمن سونی اریکسون هستند و تنها ایراد آن فقدان برابرکننده MegaBass می باشد.

یکی دیگر از قابلیت های خوب  K800، رادیو FM آن است که تنها با اتصال هدفون  گوشی قابل استفاده است چرا که این هدفون همانند یک آنتن عمل می کند. این رادیو همراه با پشتیبان RDS است و تا 20 کانال را ذخیره می کند. کیفیت آن همانند مدل K750 است و یکی از خصیصه های خوب آن ضبط و آپلود آهنگ یا ترانه هایی است که از رادیو گوش می کنید همراه با نام خواننده و نام آهنگ.

دوربین

از نظر کاربردی K800 شبیه به K750 است تنها تفاوت دوربین بسیار عالی K800 است اما باید به این نکته اشاره کرد که دوربین K750 نیز یکی از بهترین ها به شمار می رود.

اکنون کمی در مورد دوربین مکالمه ویدیویی که در قسمت جلویی K800 قرار گرفته است، صبحت کنیم. این دوربین VGA است. در زمان مکالمه ویدیویی، تصویر طرف مقابل را بصورت بزرگ مشاهده خواهد کرد و تصویر شما در یک فریم کوچک در گوشه سمت چپ قرار می گیرد. امکان مشاهده تصویر خودتان به صورت mirror-like نیز وجود دارد به این معنی که تصویری که دریافت می کند همانند زمانی است که روبه روی آینه ایستاده اید و خودتان را می بینید. امکان بزرگ نمایی تا 2x نیز در این حالت وجود دارد.

سه نوع کیفیت ویدیویی متفاوت وجود دارد که شامل: بدون اشکال و صاف (Smooth)، شارپ (Sharp) و معمولی. تصاویر روشSmooth  کاملاً صاف هستند در حالی که در Sharp تصاویر را با جزئیات نمایش می دهند.

و اما در مورد دوربین 2/3 مگاپیکسلی K800. این دوربین عکسهایی با درجه وضوح 2048×1536 می گیرد. حجم عکس ها بین 100 تا 200 کیلوبایت در کیفیت معمولی 1 مگاپیکسلی و 800 تا 900 کیلوبایت در 3 مگاپیکسلی است. فلاش Xenon، K800 همانند دوربین های دیجیتالی است و نقش هم و اساسی در مکان های نامناسب از نظر نور دارد.

این ضبط کننده فیلم دوربین از نوع قدیمی QCIF با درجه وضوح 176×144 پیکسل در fps 15 است که مناسب به نظر نمی رسد. در هر حال، دوربین K800 بسیار عالی است و کیفیت خوبی دارد و سونی اریکسون سزاوار تعریف و تمجید است.

امکانات اتصال

گذشته از پشتیبانی USB و پورت مادون قرمز، K800 قابلیت اتصال مانند 3G و GPRS برای انتقال سریع داده ها و مکالمه ویدیویی دارد.

Browser اینترنت HTML NetFront نیز در سطح خوبی قرار دارد و وظیفه خود را به خوبی انجام می دهد و تنظیماتی از جمله نمایش در تمام صفحه بدون هیچ منوای و همچنین امکان تماشای صفحه های وب به صورت عمودی یا افقی وجود دارد. اندازه فونت نسبتاً کوچک است و یکی از معایب سیستم منوی گوشی به شمار می رود اما امکان بزرگنمایی وجود دارد.

K800 از بلوتوث 2.0 به همراه پروفایل A2DP که امکان استفاده از اسپیکر بلوتوث استریو را فراهم می کند، پشتیبانی می کند. یک نکته جالب در مورد پشتیبان عالی بلوتوث، پروفایل HID (Human Interface Device) می باشد که به شما اجازه استفاده از گوشی به عنوان یک کنترل کننده از راه دور برای PC و دیگر دستگاه های بلوتوث دار را می دهد همچنین از گوشی می توانید به عنوان یک مودم بلوتوث برای اتصال PC به اینترنت استفاده کنید. گذشته از این K800 از پروفایل های بلوتوث نیز حمایت می کند. این پروفایل های شامل: شبکه Dial-up، Generic Access، Generic Object Exchange، Object Push، Serial Port، Handsfree، Synchronization، Basic Imaging، File Transfer، HID، SyncML OBEX binding، JSR-82 Java API و A2DP می شود.

K800 پشتیبانی موضعی و همسان سازی از راه دور محتویات و رویدادهای تقویم را دارد. اولی با Outlook و یک PC است در حالی که همسان سازی از راه دور با سرورهای دور و متحرک است. اتصال از طریق USB دو نوع دارد، اولی برای انتقال اطلاعات و دومی برای استفاده از گوشی به عنوان مودم (USB Internet) می باشد. K800 قابلیت آپدیت over-the-air ورژن سخت افزار گوشی را دارد به این معنی که به شما امکان دانلود ورژن جدید را بوسیله خود گوشی فراهم می کند. 

یک آیکون سازمان دهنده در منوی اصلی وجود دارد که شامل کاربردهای: تقویم، یادداشت ها، وظایف، همسان سازی، تایمر، مبدل، ماشین حساب و هشداردهنده می شود. تقویم را می توانید به صورت ماهانه، هفتگی یا روزانه نمایش دهید. همانطور که قبلاً هم به آن اشاره شد در دفترچه تلفن گوشی می توانید روز تولد را ثبت کنید و در این زمان است که گوشی از شما می پرسد که مایل به ثبت آن در تقویم هستید یا نه.

یک منوی سرگرمی در K800 که در آن یک پخش کننده ویدیویی که ظاهری شبیه به browser وب NetFront و همانند مدل K750 می باشد، وجود دارد. چند کاربرد سرگرمی جالب دیگر از جمله VideoDJ، PhotoDJ و MusicDJ، کنترل کننده راه دور و ضبط کننده صدا در K800 به چشم می خورند. از VideoDJ در جهت ایجاد کلیپ های ویدویی و حتی اضافه کردن موسیقی روی آنها، استفاده می شود که بسیار سرگرم کننده است. PhotoDJ برای ایجاد تغییرات در تصاویر و MusicDJ که بسیار ساده است برای ایجاد ملودی های پلی فونیک می باشد. کاربرد کنترل از راه دور برای کنترل PC بوسیله بلوتوث است که سه روش: Presenter (برای PowerPoint)، مدیا پلیر (برای فرمان پخش موسیقی) و دسکتاپ (برای فرمان موس با Joystick) را ارائه می دهد. ضبط کننده صدا قابلیت ضبط و ذخیره نامحدود را دارد.

K800 دو بازی از پیش نصب شده دارد: FotoQuest Fishing و گلف که هر دوی آنها 3D و سرگرم کننده هستند.

سخن آخر

گوشی های 3G با خصیصه های بیشماری که دارند سبب جذب جمع کثیری از مشتریان شده اند و بدون شک داشتن و استفاده از K800 با امکانات ویژه، کاربردهای بسیار، صفحه نمایش عالی و دوربین بین نظیر،  آرزوی خیلی از کاربران است.

نظرات 1 + ارسال نظر
احمد جمعه 23 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 09:07 ب.ظ

ممنون به خاطر مطالب جدید و مفیدی که تو وبلاگتون قرار می دید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد