موش و گربه بازی نوکیا و سونی اریکسون

 Nokia NokiaNokia

فرق سونی اریکسون با نوکیا به نظر من این است که سونی اریکسون به فکر ارائه ایده و رو کردن تکنولوژی جدید است اما نوکیا به فکر منافع اقتصادی.اما برتری نوکیا به سونی اریکسون کیفیت بسیار بالای گوشی های خود و مشخص بودن تمام کارخانه ها و تبلیغات زیاد و اطلاع رسانی غیرانتفاعی عالی است .شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چرا نوکیا کاربران را تشنه نگه می دارد؟جواب این سوال خیلی پیچیده است و از ابعاد مختلف مایع می گیرد.یا سوالاتی مانند: که چرا طراحی نوکیا خیلی ضعیف و غیر حرفه ای است؟.چرا هنوز گوشی کاملی ساخته نشده؟.چرا عوامل تخریب کننده به راحتی یک گوشی فوقالعاده را از چشم می اندازند؟چرا روابط عمومی و سیاست های تبلیغاتی سونی اریکسون بسیار ضعیف است؟

درست است که رقابت باعث پیشرفت می گردد.چون اگر حتی رقابت نبود .تولید گوشی موبایل در یک مدل محدود می شد.اگر تبلیغات نبود فروش موبایل به چند فرد محدود می شد و حتی اگر روابط عمومی و ایجاد بستر و فرهنگ مناسب نبود ،استفاده از موبایل غیر ممکن بود.

علاوه بر فروش،خدمات پس از فروش عالی و خدمات رایگان با یک بستر مناسب فرهنگی و اجتماعی و تبلیغاتی

باعث تاثیر مثبت و رضایت خریدار می گردد.که نوکیا در این قسمت موفق و سونی اریکسون غیر موفق است.

شاید بپرسید ایا به صورت سهوی رقابت را به نوکیا می بازد یا عمدی.

اولابودجه ی نوکیا بسیار بالاتر از سونی اریکسون است.ثانیا نوکیا در فنلاند بسیار ازاد است و هیج مشکل بازرگانی و ...ندارد و بدون حاشیه است.اما سونی اریکسون در تضاد این قضیه قرار دارد و در امریکا قرار دارد تا مرز در حاشیه و قوانین بینالمللی و سیاسی و بازرگانی روبروست که باعث می شود نتواند بازارهای تشنه در حال توسعه مثل ایران را سیر کند و طبق قوانین هرگونه همکاری تحت پیگرد قانونی است به خاطر همین نمی تواند هیچگونه فعالیت عمقی را در کشورهای تشنه ی فناوری  تحت تحریم انجام دهد.

شر کت های رقیب این حفره فعالیتی استفاده می کنند و در همه حال سعی در تخریب این نام هستند.بنابرین سونی اریکسون به دلیل از دست ندادن بازارهای تشنه سوی بر مالزی اورده و از از طریق ان این بازارهای تحت تحریم را سیر میکند و درست است که کارخانه های فرعی فقط تحت لیسانس کارخانه ی مادر و اصلی هستند شاید دارای کیفیت به مراتب کم تری باشند ،البته از دست دادن بازار در یک سو با اداره ی بازار توسط کارخانه ی های تحت لیسانس برابری می کنند که شرکت های رقیب با یک رقابت به نظر غیر سالم علاوه بر بازار تحت تحریم کیفیت طیف بین المللی سونی اریکسون را زیر سوال می برد.

پس سونی اریکسون همچنان با ایده و ارائه ی تکنولوژی جدید و قابلیت های عجیب  و جلب نظر دیگران در برابر غول گوشی های موبایل یعنی نوکیا و سیاست هایش قد علم می کند.البته این ها بر مبنای این نیستند که نوکیا تکنولوژی ارائه و مانور نمی دهد چرا نوکیا با همکاری با سیمبین و کارل زایس و در اینده احتمالا با اپل و حفظ موقعیت و رعایت اصول رقابتی و حفظ بازار می تواند یکه تاز بازار باشد.اما اگر سونی اریکسون به فکر تلفیق هندی کم در گوشی های موبایل خود نباشد،(با توجه به تلفیق واکمن و سایبر شات و وگا و پی اس پی و..به سری های مختلف گوشی های موبایل سونی اریکسون می توان انتظار ان را کشد)ان وقت نوکیا برای همیشه شکست می خورد با توجه به همکاری سیمبین به صورت محدود با سونی اریکسون می توان انتظار گوشی کامل را فقط از سونی اریکسون کشید نه از نوکیا چون نوکیا اگر بتواند گوشی کاملی ارائه کند دیگر کسی به فکر گوشی های رده پایین با تفاوت قیمت کم نمی رود و نوکیا نابود می شود .(که این کار از نوکیا غیرممکنه.چون همکاران استرتژیک کم تری نسبت به سونی اریکسون داره)که نوکیا در تجربه ی کاری خود نشون داده کم تر ریسکی کرده!البته مبنای مدیریت امروزی بر پایه ی ریسک است.ایا نوکیا نیز مثل سونی اریکسون می تونه ثابت کنه که غیرممکن غیرممکنه؟

البته من اینده رو به سوی سونی اریکسون می بینم .البته نباید موتورولا رو نادیده گرفت . موتورولا ازنظر میزان فروش در رتبه ی دوم قرار داره و همانند سونی اریکسون با نوکیا رقابتی بسیار پیچیده و تنگاتنگ تری با ویژگی های متفاوت داره!در اینده مفصل تر بحث خواهیم کرد...

 

نکته:این پست هیچگونه قصد و هدف تجاری و تبلیغاتی و اقتصادی و سیاسی ندارد

 

دنبالک ها:

+منبع

نظرات 1 + ارسال نظر
یه دوست چهارشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 02:21 ب.ظ http://www.pooleiran.blogfa.com

دوست عزیزم ، سلام

ما برای خرید از اینترنت و کسب درآمد روزانه، در یک وبلاگ محیطی شفاف و ساده برایتان مهیا نموده ایم... شانسی که شاید دیگر سراغ شمانیاید !!!!!!

سایت ایرانی که در حال حاضر بزرگترین بانک اطلاعات کتب ایران را دارا می باشد و همچنین دارای فروشگاه اینترنتی از محصولات مصرفی مورد نیاز می باشد که شما میتوانید از خریدی که انجام میدهید پورسانت کسب کنید و نیز به میزان فعالیت خود درامدی از 10 تا 50 هزار تومان در روز رو بدست آورید...
( هماهنگ با قوانین مجلس ) WWW.IRANBIN.COM

راستی اینو هم گفته باشم که نقد کردن پورسانت به وسیله واریز پول به حساب
بانکی شخصی انجام می گیرد که در هیچ سیستمی نیست ///....////....////

ضمنا ثبت نام رایگان هست ، می تونید با خیال راحت عضو شده ، وارد سیستم شوید و کارتونو شروع کنید...( همیشه و قدم به قدم ، همراه شما خواهیم بود )
MuchMoney2006.Blogsky.Com ( ایران ---- ر یا ل )

یا حق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد