پس تصمیم گرفتید موبایل بخرید؟ راستش را بخواهید، در میان این همه دم و دستگاه الکترونیک (پخشکننده MP3، دوربین عکاسی، حافظه کارتی، دوربین فیلمبرداری، قطعات سختافزار و و و) ، خرید هیچ کدام سختتر از تلفن همراه نیستند. برای همین حاشیه نمیروم و سعی میکنم لپ کلام را بگویم: دنبال چه چیزهایی باشید و از چه چیزهایی پرهیز کنید. | |
اولین نکتهای که باید مورد توجه قرار دهید این است که ببینید موبایل تا چه حد با زندگی و کارتان جور در میآید. مثلاً برای تاجرانی که همیشه در سفر هستند، یا کاربرانی که عمرشان را در جادهها میگذرانند، احتمالاً یک گوشی هوشمند با امکانات GPS و صفحه نمایش بزرگ برای مشاهده وب، چک کردن برنامههای روزانه و ارسال و دریافت ایمیل بیشتر به دردشان میخورد. در عین حال، همیشه توجه داشته باشید که شرکت ارتباطات سیار چه خدماتی را ارائه میدهد. دلیلی ندارید تلفنی بخرید که نصف قابلیتهای آن بیمصرف میماند چون سرویس مربوطه مورد حمایت قرار نمیگیرد. |
نوکیاn91 مشخصات فنی | ||
کلی |
شبکه |
UMTS / GSM 900 / GSM 1800 / GSM 1900 |
عرضه |
ماه دوم, 2005 | |
جزئیات |
امده |
اندازه |
ابعاد |
113.1 x 55.2 x 22میلی متر |
وزن |
164 گرم |
صفحه ی نمایش |
نوع |
TFT, 256K رنگ |
وضوح |
176 x 208 پیکسل | |
|
- 5-کلید هدایتگر |
زنگ |
نوع |
پلی فونیک (64 کانال), MP3, True Tones |
بارگذاری |
دانلود | |
لرزاننده |
بله | |
|
- 3.5 میلی متر جک صدا_ |
حافظه |
دفترچه تلفن |
بله |
ضبط تماس ها |
بله | |
کارت حافظه |
ندارد | |
|
- 4گیگا بایت microdrive برای موزیک_پیغام مولتی مدیا زنگ و ویدئو و تصاویر و برنامه ها_ |
داده |
GPRS |
کلاس 10 (4+1/3+2 slots), 32 - 48 kbps |
HSCSD |
No | |
EDGE |
کلاس 10, 236.8 kbps | |
3G |
بله, 384 kbps | |
WLAN |
Wi-Fi 802.11b/g | |
بلوتوث |
بله, v1.2 | |
مادون قرمز |
نه | |
USB |
بله, v2.0 |
خصوصیات |
سیتم عامل |
سیمبین OS v9.1, سری 60 UI 3rd Edition |
پیغام ها |
SMS, MMS, ایمیلl, Instant Messaging | |
Browser |
WAP 2.0/xHTML, HTML | |
بازی ها |
Java downloadable, order now | |
رنگ ها |
ابی تیره, تیره خاکستری Chrome | |
دوربین |
2 مگا پیکسل, 1600x1200 پیکسل, ویدئو | |
|
- Java MIDP 2.0 |
باتری |
|
Standard battery, Li-Ion (BL-5C) 900 mAh |
استراحت |
Up to 190 ساعت | |
مکالمه |
Up to 4 ساعت |
شرکت نوکیا گوشی مدل N91 را که مجهز به آخرین نمونه از رایانههای چند رسانهای مناسب برای پخش موسیقی است، هفته آینده در اختیار مصرف کنندگان خود در سراسر خاورمیانه قرار خواهد داد. این گوشی جزء طیف رو به رشد Nseries نوکیا است.
"ژولت منسی" مدیر تجاری بخش چند رسانهای در شعبههای شرکت نوکیا واقع در خاورمیانه و آفریقا می گوید: از زمان اعلام ساخت گوشی نوکیا N91 که قابلیت های چند رسانه ای منحصر به فردی را ارایه می دهد، بازار درانتظارآن بود. ارائه این گوشی در هفته آینده نماد دیگری از تعهد نوکیا به عرضه تلفن های همراه ابداعی و امروزی برای کاربران است.
این گوشی به منظور پخش بهتر موسیقی، توانایی ضبط آهنگهای جدید از اینترنت، جمع آوری کلکسیونی از آهنگهای مختلف و ایجاد فهرستی از آهنگ ها بهینهسازی شده است.
دیسک سخت 4 گیگا بایتی N91 ظرفیت ضبط 3000 موسیقی را داشته و به هدست استریوی استاندارد 5/3 میلی متری مجهز است.همچنین پوشش این مدل فولاد ضد زنگ بوده و بر روی صفحه کلید آن شاسیهای مخصوص و پخش موسیقی وجود دارند.
مدل Nokia 91 از زمان عرضه جهانی برنده جایزه معتبر و با ارزش "بهترینهای محصولات جدید" شده که در ماه نوامبر گذشته توسط مجله علمی "Popular Science" به نوکیا اهدا شد.
معمولا جایزه "Popular Science" به محصولات و فناوری های اعطاء میشوند که پیشرفت قابل ملاحظهای در گروه بندیهای خود درسال گذشته داشته باشند. این مجله یکی از بزرگترین و پرتیراژترین نشریات علمی و فنی دنیا است که ماهانه 5/6 میلیون خواننده دارد.
مدل N91 از طیف وسیعی از فرمتهای موسیقی دیجیتال منجمله WMA,AAC,M4A , MP3 پشتیبانی میکند.
انتقال فایلها میان مدل N91 و یک کامپیوتر سازگار با استانداردهای WLAN ، Bluetooth یا USB بسیارساده است.
این مدل آهنگها را به سرعت از اینترنت ضبط میکند و قابلیت پشتیبانی شبکههای GRRS/EDGE و شبکههای 3G را هم دارد. به علاوه این مدل مجهز به آخرین فناوریهای چند رسانهای و قابلیتهای تلفنی بوده و یک دوربین 2مگاپیکسلی برای گرفتن عکس دارد. مدل N91 به سیستم پشتیبانی از پست الکترونیکی مجهز و یک گردشگر وب و یک سیستم اشتراک ویدئویی نیز دارد.
SMS چیست؟سرویس SMS ابتدا در سال 1991 در اروپا و در شبکه بیسیم به کار گرفته شد. در سال 1998 در کنار سیستم PCS با تکمیل فناوریهای CDMA و TDMA، SMS در بین مشترکین محبوبیت غیرقابل پیشبینیای یافت و در جایگاه واقعی خود قرار گرفت. این سیستم با قابلیت Point to point (از یک مشترک به مشترک دیگر) و Point to multipoint (از یک مشترک به چند مشترک) و روش ارسال پیام، به طور عمومی توانسته است از یک طرف جایگاه با ارزشی را به لحاظ اقتصادی برای اپراتورهای ارائه دهنده خدمات GSM و از طرف دیگر تسهیلاتی و سرویسهای ارزش افزوده و کاربردی فراوانی را برای مشترکان فراهم آورد.
SMS در ایرانتا ده سال بعد از ورود و راهاندازی تلفن همراه منوی SMS گوشیهای تلفن مشترکین یک قابلیت «اضافی» و «بدون کاربرد» بود چرا که سرویس کوتهپیام به مشترکین ارائه نمیشود و آن دسته از مشترکینی که میخواستند از همه قابلیتهای گوشیهایشان استفاده کنند از این منو بعنوان دفترچه یاداشت یا نوتپد استفاده میکردند!همانطور که خود شبکه تلفن همراه ده سال دیرتر (آنهم دست و پا شکسته) وارد ایران شد سرویس کوتهپیام هم تقریبا ده سال بعد از ورود تلفن همراه به ایران (وباز هم دست و پا شکسته) به مشترکین ارائه شد، تا جایی که نگارنده به یاد میآورد "کوتهپیام" اولین بار در نمایشگاه تلکام 2002 در غرفه شرکت مخابرات ایران زمزمه شد: گروهی از دانشجویان مخابرات و کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف در قالب تیمی با عنوان «هدهد» به سرپرستی دکتر جلیلی روی طراحی و راهاندازی SMS Center کار میکردند. آنها روی دو آنتن BTS دانشگاه شریف و نمایشگاه بینالمللی تهران تجهیزات خود را نصب کرده بودند و ارسال و دریافت پیام نوشتاری را از گوشی متصدی غرفه با گوشی دکتر در بخش دیگری از نمایشگاه را در مقابل چشمان حیرت زده بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته بودند! تیم هدهد اولین و تنها مرکز SMS کشور را با قابلیت پشتیبانی از رسمالخط فارسی راهاندازی کرده بود. بعد از مدتی تیم هدهد تبدیل به شرکت تحقیقاتی امنافزارگسترشریف شد که با حمایت و پشتیبانی دانشگاه صنعتی شریف و این بار هم با سرپرستی دکتر جلیلی روی پروژه مرکز SMS و سرویسهای ارزش افزوده آن کار میکرد که در نهایت موفق به طراحی و تولید دو روایت SMS Center و سرویس ارزش افزوده پیکآسا شدند.
چشمبادامیها وارد میشوند!فعالیتهای تحقیقاتی تیم دانشگاه شریف ادامه داشت و اولین ورژن از پک SMS Center این تیم آماده تجاری شدن بود تا آنکه شرکت مخابرات ایران رسما تصمیم به خرید و راهاندازی مرکز SMS برای مشترکین تلفن همراه گرفت و در نهایت در زمستان 81 علیرغم وجود پتانسیل و محصول ایرانی مشابه مناقصه خرید، نصب، تجهیز، راهاندازی و آموزش پرسنل را به شرکت ZTE چین واگذار کرد!!!
بالاخره شروع شد در بهمن 81 شرکت مخابرات ایران نخستین سرویس ارزش افزوده مبتنی بر بستر SMS را زیر بار آزمون برد،این سرویس پیجینگ بود که در آن کلیه مشترکین تلفن همراه و مشترکین تلفن ثابتی که سوئیچ مرکز تلفن محلیشان مبتنی بر تکنولوژی نامبرینگ C7 بود قادر بوند با شمارهگیری پیوسته 09910+mobile number تقاضای تماس با خود را در قالب فرم یک کوتهپیام آماده ارسال کنند. البته این سرویس ارزش افزوده (که خود نیز با اختلالاتی همراه بود) چند روز بیشتر قابل استفاده نبود و غیر فعال شد!دو هفته بیشتر به نوروز 82 نمانده بود که ارائه سرویس ارسال و دریافت SMS شروع شد و شرکت مخابرات اعلام کرد مشترکینی که مایل به استفاده از سرویس پیام کوتاه هستند میتوانند با دردست داشتن آخرین قبض موبایل پرداخت شده ،خود به دفاتر امور مشترکین مراجعه و ثبت نام کنند. البته برای "جلوگیری از تقاضاهای غیر ضرور" مبلغ ناقابل 2100تومان بعنوان "هزینه فعال سازی" در صورت حساب دوره بعد مشترک منظور میشد. بعد از تعطیلات نوروز 82 بود که مدیران خدوم شرکت مخابرات اعلام کردند دیگر نیازی به مراجعه به دفاتر امور مشترکین و ارائه مدارک و پرکردن فرم ثبت نام نیست و شهروندان میتوانند به روابط عمومی شرکت مخابرات تلفن بزنند تا سرویس SMSشان فعال شود!
اختلالات شروع شدظاهراً قسمت نیست شهروندان توفیق استفاده از یک خدمت ساده و بیدردسر را از شرکت مخابرات و وزارتخانه عریض و طویل پست و تلگراف و تلفن که حالا دیگر به وزارت "ارتباطات و فناوری اطلاعات" تغییر نام داده بود داشته باشند! در زیر به اختصار برخی از این اختلالات را بررسی میکنیم:- پیجر بدسرویس ارزش افزوده و کاربردی پیجینگ که مشترکان تلفن ثابت و بیموبایل را قادر به ارسال SMS میکرد چند روز بیشتر ارائه نشد (آنهم دست و پا شکسته) به این صورت که در بیش از نیمی از BTS ها و اکثر سوئیچهای PSTN محلی شماره 09910 تعریف نشده بود و سرویس ارائه نمیشد!- وجدان درد نمایشی؟پس از راهاندازى سیستم ارسال پیام کوتاه، تعدادى از مشترکان این سرویس از تاخیر چند ساعته و حتی چند روزه در رسیدن پیام خود به مقصد گلایه میکردند که مهندس "رستمی" مدیر و مجری SMS Center شرکت مخابرات در تاریخ 6 خرداد 82 طی گفتگو با خبرگزارى دانشجویان ایران(ایسنا) این اختلالات را این گونه توجیح کرد که: «وجود این تاخیر با حجم بالاى ترافیک شبکه طبیعى است؛ چرا که به محض ذخیره پیام در سوییچ، قسمت اعظم کار شروع مىشود و ایستگاههاى رادیویى اقدام به جستجوى شخص مىکنند و نهایتا پیام فرستاده مىشود، اما به دلیل ترافیک در کانالهاى کنترلى، این پیام با تاخیر فرستاده مىشود.» که این توجیه گنگ و غیر فنی مدیر فنی SMS Center کشور با ادعاهای قبلی خودش و مدیران بالاترش که در گفتگو با رسانهها که اعلام کرده بودند "شبکه SMS محدودیت ترافیک و پهنای باند ندارد" در تناقض بود.وى بعدها دربارهى چگونگى برطرف شدن این اختلالات توضیح داد: "باید کانالها گسترش پیدا کند و سایتهاى BTS توسعه یابند. با برطرف شدن ترافیک شبکه، SMS نیز تسریع و ضریب تاخیر کمتر خواهد شد!" وى خاطرنشان کرد: «چون این سیستم جدید است، به تدریج اشکالات خود را نشان مىدهد و به مرور پارامترهاى مربوط شناسایى و برطرف مىشود.» مدیران مخابرات پیشتر علت خرید SMS Center از یک شرکت چینی و کنار گذاشته شدن محصول تیم دانشگاه شریف را وجود اختلال در محصول ایرانی به سبب زیر بار نرفتن عنوان کرده بودند و گفته بودند "نمیتوانند مشترکان را موش آزمایشی کنند" این منطق و وجدان مدیران مخابرات قابل تجلیل است اما این جمله مهندس رستمی که " چون این سیستم جدید است، به تدریج اشکالات خود را نشان مىدهد و به مرور پارامترهاى مربوط شناسایى و برطرف مىشود" در تناقض با وجدان دردهای مدیران خدوم مخابرات میباشد!اگر بنا بود محصول ZTE چین هم با سعی خطا و زیر آزمون بردنش بوسیله مشترکان دیباگ و اصلاح شود و مشترکان "موش آزمایشی" شوند چرا مخابراتیهای عزیز همان محصول تیم مربوط به دانشگاه شریف را انتخاب نکردند که هم ارز بری و وابستگی به چینی ها را نداشت و هم در نهایت ایران را صاحب فناوری تولید SMSc میکرد؟ (بماند که گفته شد بجز دانشگاه شریف مرکز تحقیقات مخابرات هم فعالیتهای نسبتا خوبی در این زمینه داشته و آنهم کنار زده شد)-SMS ناامن استبحث امنیت و غیر قابل شنود بودن مکالمات در همه بسترهای مخابراتی جزو اولیهترین اصول طراحی و مهندسی شبکه مطرح است و بستر SMS با توجه با ایجاد شبکه مدیریت بحران شهری، شبکه اطلاع رسانی مدیران امنیتی و انتظامی نیروی انتظامی و غیره با تکیه به شبکه کوته پیام اهمیت امنیت این بستر را دو چندان میکند، زمستان سال گذشته بود که اعلام شد مرکز کوته پیام شرکت مخابرات بعنوان سرویس ارزش افزوده اقدام به راهاندازی وبسایتی برای دریافت و ارسال SMS از طریق اینترنت و کامپیوتر کرده است تا اینجای خبر همه چیز خوب است اما مشترکینی که برای تست و استفاده از این سرویس وارد این سایت میشدند با کمی دقت متوجه میشدند که بعد از Login کردن مشترک به سایت URL صفحه کنترل پنل ارسال و دریافت SMSشان همان نشانی وبسایت بعلاوه شماره موبایل خودشان است و آنها میتوانند بسادگی و بدون نیاز به دانش و تخصص خاصی در زمینه هک و نفوذ با تغییر عدد بالای صفحه با شماره موبایل شخص دیگری وارد کنترل پنل او شده و قادر به خواندن پیامهای دریافتی از طرف او و یا ارسال پیام با شماره قربانی هستند ! تصور کنید به چه راحتی و تنها با اتصال به اینترنت قادر بودید از شماره دیگران به هرکس SMS بزنید یا SMSهای شخصی و گاه محرمانه افراد رابخوانید!!!این بار هم مدیر لایق و متخصص مرکز کوته پیام مخابرات موضوع را از طریق خبرنگاران مطلع شد و بجای اصلاح این باگ صورت مسئله را پاک کرد و سایت را غیرفعال کرد!!!- عید شما مبارک!مورد اختلالات فقط محدود به آغاز ارائه سرویس نیست و در عید نوروز 83 به اوج خود رسید به طوری که در آغاز سال شبکه به معنای واقعی "مقلب القلوب" شده بود، همه مشترکان به زبان و نثر خود پیام تبریکی آماده کرده بوند که در زمان تحویل سال نو به دوستان و اقوام و آشنایان خود ارسال کنند اما درست در زمانی که توپ تحویل سال در شد تلنگِ SMS Center چینی مخابرات هم در رفت و نه SMSای ارسال میشد و نه دریافت !!! این در حالی بود که مهندس رستمی مسئول SMSC شرکت مخابرات ایران در تاریخ 27 اسفند 82 (یعنی 3روز مانده به تحویل سال نو) در مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا اظهار کرده: در ایام تعطیلات، بحران خاصی برای ارسال و دریافت پیام کوتاه پیش بینی نمیشود و نیاز به تمهیدات خاصی در این زمینه وجود ندارد!!!- زلزله SMS Center را هم لزراند!ساعت 17:20 جمعه 8 خرداد 83 بود که زلزله 5 ریشتریای در حوالی چالوس در شمال تهران واقع شد و پس لرزه نسبتا قویش در تهران حس شد بلافاصله شبکه مخابراتی تلفن ثابت و همراه تهران فلج شد و امکان ارسال یک پیام نوشتاری کوتاه روی شبکه ای که مدیران لایق مخابراتی ادعا میکردند "ترافیک و محدودیت پهنای باند ندارد" مقدور نبود!جالب است بدانید که قبل و بعد از این زلزله مدیران امنیتی و امداد و نجات و استانداری تهران به زیر ساخت SMS بعنوان یک بستر مناسب برای برقراری ارتباط و مدیریت بحران نگاه میکنند و حتی قرار است بزودی شبکه مدیریت بحران استانداری تهران مبتنی بر زیر ساخت GSM و بستر SMSاش راهاندازی خواهد شد، بستر و زیرساختی که قدرت اطمینان و ثباتش را در پس لرزه یک زلزله در چند صد کیلومتری تهران نشان داد!!!
بعد از این جریان سید احمد معتمدی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ سوال خبرنگاری که پرسیده بود چرا شبکه مخابراتی تهران بعد از زلزله مختل شد گفت "این موضوع طبیعی است چرا که در همه جای دنیا شبکههای ارتباطی با یک ضریب تقاضایی طراحی میشوند و طبق آن ضریب بنا نیست همه مشترکان بتوانند در آن واحد با یکدیگر تماس داشته باشند" !!!
جمعه بدون SMS ! ظهر جمعه 14 دی ماه 83 افتخار دیگری نصیب مدیر مرکز SMS شرکت مخابرات و SMS Center چند صد میلیون دلاری چینی اش شد : به ناگاه امکان ارسال و دریافت کوته پیام برای یک میلیون و چهارصد هزار مشترک SMS مختل شد،به همین سادگی!
پارادوکس:ساعت 30:14 همان روز خبرگزاری دانشجویان ایران طی خبری در مصاحبه با مسئولان مربوطه(؟!) علت اصلی اختلال در ارسال و دریافت SMS را "پر شدن فایل لاگهای تقاضا" عنوان کرد و قول برطرف شدن مشکلات تا دو ساعت بعد را داد که البته بجای دو ساعت وعده داده شده 9 ساعت بعد تا حدودی برطرف شد و با وجود گذشت یک هفته از آن روز هنوز هم گاها این اختلالات در بعضی مناطق و برای برخی مشترکین ایجاد میشود.پرشدن لاگ فایل تقاضاها و اختلال سرویس در سرورهای رها شده و فاقد مدیریت فنی حرفه ای امری طبیعی و مرسوم شده است اما باید دید چرا باید سرور کوته پیام یک کشور بدون نظارت و کنترل مدیر فنی آنقدر رها شود که حجم فایل ثبت تقاضاهای مشترکین به حدی برسد که هارد سرور را پر کند تا که عملکرد سیستم را مختل شود؟! مطمئنا مهندس رستمی بعنوان مدیر و مجری مرکز SMS کشور و کارکنانش بجز مصاحبههای وقت و بی وقت و گلایه از بی فرهنگی مشترکان در بکارگیری SMS موبایلهای یک میلیون تومانی مشترکانش، ارسال وقت و بی وقت پیامهای تبلیغاتی و Spam و کسب درآمد مضاعف از این طریق و add کردن شماره مشترکینی که 2100 تومان بابت جبران زحمت فعال سازی و اضافه شدن شماره موبایلشان در لیست کاربران که یکی از اولیهترین و عمومی ترین سرویسهای است که در همه جای دنیا رایگان و به همه مشترکین عرضه میشود موظف به رسیدگی و بازدید فنی مرتب از سرور، Backup و Truncate مرتب Log file و اجرای آزمون مرتب و همیشگی سرویس هستند تا با تماس تلفنی خبرنگاران تازه از اختلال در سرویسشان مطلع نشوند.
اما موضوع به اینجا ختم نمیشود چرا که در ساعت 40:16 ایسنا اقدام به انتشار مصاحبه مهندس رستمی مسئول SMS Center ایران میکند و این بار رستمی دلیل اختلال را ناشی از "از اضافه بار و ترافیک بالای شبکه" اعلام میکند که این در تناقض با مصاحبه 2ساعت قبل همکارانش و بدیهیات تحلیل شبکه است چرا که تمامی مدیران و کارشناسان و حتی دانشجوهای رشته مخابرات میدانند که روز جمعه بعلت تعطیل بودن خلوت ترین و آرام ترین روز شبکه از نظر ترافیک شبکه و میزان ترزنکشن هاست. مشترکین کمترین میزان مکالمه را دارند و کمتر از همیشه SMS ارسال میکنند، دقیقا به همین دلیل است که همیشه تغییرات شبکه اعم از سخت افزاری و نرم افزاری روزهای پنجشنبه و جمعه انجام میشود!ظهر جمعه هفته گذشته هم مثل اکثر جمعههای دیگر یک روز آرام و خلوت بود، نه عید و جشن و خبری در کار بود و نه پیام زنجیرهای(Hoax)ای که بخواهد به شبکه 3/5 میلیون کاربری کشور ترافیکی تحمیل کند!اعلام شد که شرکت مخابرات ایران بابت SMSهای نا موفق و ارسال نشده روز جمعه 60 میلیون تومان سود از دست داده و به نوعی متحمل ضرر و زیان شده!
بابا هکر!لایسنس خریداری شده ایران از ZTE چین برای یکمیلیون مشترک بود اما حالا یک میلیون و چهارصد هزار مشترک در دیتابیس SMS Center وجود دارند! پیش از این مهندس رستمی قصه ما در لابلای گفتگو و مصاحبههایش با خبرنگاران با افتخار سرش را بالا میگرفت و میگفت که "ما بجای ارز بری و خرید مجدد لایسنس برای مشترکان جدید از ZTE چین به دیتا بیس سرور SMS Center نفوذ کردیم و با هک و کرک کردن نرمافزار رابط آن تعداد بیشتری از حق لایسنس و قراردادمان با چینی ها را بدون پرداخت یک دلار اضافه کردیم" فراموش نکنیم که شرکت مخابرات برای اضافه کردن مشترک به بانک اطلاعاتی بدون لایسنس و کرک شدهاش اکماکان از مشترکان هزینه ثبت نام میگیرد و از آن مهمتر از اخلاق و عرف معمول کرک کردن و استفاده از سرویسهای لایسنس دار که مهندس رستمی آن را "هک و کرک" نامیده دزدی و غیر اخلاقی است و در شان شرکت مخابرات دولتی یک کشور نیست ! باید بررسی شود که چرا مهندس رستمی به خود اجازه داده اعتبار و هویت شرکت مخابرات دولتی کشور را با کرک کردن لایسنس SMS Center زیر سوال ببرد و به مشترکینی که بابت فعال سازی و استفاده از این سرویس هزینه مضاعف پرداخت میکنند سرویس مختل و بیکیفیت ارائه کند؟
سرویسهایی که ارائه نشدند- سرویس Automatic call distribution) ACD )جـــزو سرویسهای ارزش افزوده است که به مردم عادی این امکان را میدهد که شماره موبایل مورد نظر خود را page (صدا) کنند. به این معنی که مشترک PSTN یا تلفن ثابت با گرفتن شماره (09910) به مرکز SMS وصل میشود. در چنین حالتی، سیستم به طور اتوماتیک از تلفن کننده، شماره موبایل مقصد را درخـــــواست میکند. پس از اعلام شماره از سوی گوینده، مرکز SMS به صورت خودکار به شماره مقصد زنگ میزند و از طریق پیام کوتاه به وی اطلاع میدهد که با شماره تلفن ثابت درخواست کننده تماس بگیرد.- یکی از قابلیتهای ارزش افزوده سرویس ACD آن است که مشترکان تلفن ثــــابت یا موبایل میتوانند با شماره گیری 09911 به اپراتور مرکز SMS وصل شده و ارسال یک پیام خاصی را برای چندین مقصد درخواست کنند. البته لازم به یادآوری است که درخواست paging و ارسال پیام به چند نفر بــــرای مشترکان موبایل هم امکان پذیر است.- یکــــی از سرویسهایی که مرکز SMS میتواند در اختیـــار مشترکان قرار میدهد، ارسال پیام کوتاه از طریق web است. یعنی افراد از هر جای دنیا میتوانند با استفاده از پروتکل TCP/IP اقدام به ارسال و دریافت SMS کنند. این سرویس برای سیستم ها و ادارات و شرکتهایی که نیاز به مکانیزم اعلام خبر یا اخطار دارند بسیار مناسب است.-کسانی که برای خود صندوق پستی الکترونیکی(e-mail) دارند میتوانند به کمک SMS از دریافت email خود آگاه شوند.-سرویس ارزش افزوده اعلام اخبار و رویدادها وضعیتهای آب و هوا و موجودی بانکی و سهام و وضعیت حرکت و رزرو جا در اتوبوسها و قطارها و هواپیماها و رزرو بلیط سینماها-امکان ارسال و دریافت مستقیم ایمیل بواسطه SMS-نظرسنجی و رای گیری با SMS-بازیهای آنلاین و مسابقه با SMS-ارسال و دریافت پیام از پیام رسانهای اینترنتی(IM) مانند یاهو مسنجر. سرویسهای ارزش افزوده بالا (ودهها سرویس ریز و درشت دیگر) را میتوان بر روی بستر SMS و با اختصاص یک لینک IP به SMS Center به مشترکین ارائه داد که تا کنون شرکت مخابرات ایران و مدیریت SMS Center تلاشی برای ارائه آن نکردهاند تا جایی که دو-سه شرکت تحقیقاتی خصوصی با اختصاص یک خط موبایل عادی و اتصالش با استفاده از یک GSM Modem به یک سرور همیشه آنلاین برخی از سرویسهای بالا را دست و پا شکسته و با تحمل هزینه ارسال و دریافت پیام به مردم ارائه میکنند.
زبانهای برنامه نویسی برای Symbian :
بدون شک زبان اصلی برنامه نویسی برای Symbian زبان C++ است اما زبانهای مختلفی برای برنامه نویسی در این سیستم عامل به وجود آمده اند . از جمله مهمترین زبانها می توان به OPL ، Python ، Visual Basic ، Perl و Personal Java اشاره کرد . هر یک از این زبانها می توانند امکانات کامل برنامه نویسی در Symbian را فراهم نمایند . رشد زبانهای برنامه نویسی در این سیستم عامل بسیار سریع می باشد . به طوریکه نصف این زبانها همین امسال وارد این سیستم عامل شده اند و بدون شک این رشد با ورود زبانهای دیگر ادامه خواهد یافت . ابزارهای برنامه نویسی مختلفی از جمله ادیتورهای متنوع نیز برای کار با این زبانها به همراه شبیه سازهای موبایل ( برای تست برنامه روی PC قبل از نصب آن روی موبایل ) به بازار عرضه شده است .
رابط های کاربری :
هم اکنون دو رابط اصلی کاربری برای Symbian به وجود آمده است . اولین رابط که بیشترین استفاده را در موبایل ها دارد توسط نوکیا نوشته شده است . این رابط دارای نسخه های مختلفی است اما Series 60 نسخه اصلی این رابط است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است . رابط کاربری دوم با نام UIQ به وجود آمده است که دارای امکانات بسیار خوبی است و رفته رفته در حال باز کردن جای خود در بین شرکت های تولید کننده موبایل است . هر دوی این رابط ها به صورت کاملا گرافیکی و شبیه به هم طراحی شده اند و کار با آنها بسیار راحت است .
بازی بر روی Symbian :
خوشبختانه سیستم عامل Symbian یکی از غنی ترین سیستم عامل ها برای بازی کردن است . به خصوص بعد از تولید N-gage اولین کنسول بازی موبایلی توسط نوکیا که بر اساس Symbian و رابط کاربری Series60 به وجود آمد ، سیل بازیهای مختلف و حرفه ای به سوی این موبایل و در کنار آن این سیستم عامل سرازیر شد . حتی شرکت های مطرح بازی سازی هم اکنون به صورت حرفه ای روی این سیتم عامل و موبایل های دارای این سیستم عامل سرمایه گذاری می کنند .
کتاب:
کتاب Professional Symbian Programming(ISBN:1-861003-03-x) کتابی است مفید برای آنهایی که میخواهند با ساختار برنامه نویسی برای موبایل آشنا شوند
Kernel و User Library :
Symbian به صورت 32 بیتی طراحی شده است. با طراحی کاملا شی گراء و Multitasking
هسته symbian به حالت مصون (Privileged) اجرا میشود و به تمام فضای حافظه دسترسی کامل دارد
در این سیستم عامل :
- هر فرایند (Unit Of Protection) فضای آدرس مجازی(Virtual Address) خود را دارد
- واحد حافظه اصلی (Main Memory Unit)مسئول ترجمه آدرسهای مجازی است
- هر Thread واحد اجرایی(Unit Of Execution) است
- هر فرایند از یک یا چند Thread تشکیل شده
کتابخانه EUser فراهم کننده مجموعه ای بزرگ از سرویسها در مد کاربری (User Mode)است.
از عمومی ترین سرویسهای استفاده شده می توان به موارد زیر اشاره کرد
- Execution handling
- Descriptors
- Memory Management
- Client/Server framework
- Multitasking
فایلها و دایرکتوریها:
در قطعات مبتنی بر سیستم عامل Symbian ، فایلها و برنامه ها در RAM یا ROM ذخیره میشوند
معمولا درایو Z مربوط به ROM و درایو C مربوط به بخشی از حافظه RAM میباشد
Exe : برنامه ای که تنها با یک main entry point E32Main() آغاز میشود.اگر EXE واسط کاربری دارد فقط محدود به پنچره کنسول میشود. زمانیکه EXE اجرا میشود سیستم عامل ، فرآیند جدیدی میسازد و انرا به چند Thread میشکند
DLL: کتابخانه ای از کد برنامه با چندین entry point می باشد که توسط برنامه ها به حافظه بار میشود
دو نوع DLL موجود است :
- Static Interface و Polymorphic Interface
Application:
فایلهای با پسوند app برنامه هایی هستند با واسط کاربری که ازِDLL Polymorphic Interface استفاده میکنند. شامل منو و دایالوگها با قابلیت چند زبانه گی
هر Application فرآیند خاص خود را دارد و از آدرس مجازی خاص خود استفاده میکند. ضمنا می تواند Information File با پسوند aif را تولید کند که شامل icon است.
نمونه ای از Application ها تقویم و دفترچه تلفن است
SIS:
فایلی فشرده شده به مانند ZIP که با نرم افزارهای خاص خود از حالت فشرده شده خارج میشود
یکی از جدیدترین گوشی های نوکیا تو بازار ایران ۳۲۵۰ است. این گوشی جدید با قیمتی حدود ۳۶۰-۷۰ هزار تومان تو بازار ایران قابل تهیه است. چند وقت پیش فرصت شد و این گوشی رو بررسی کردم. حاصل این بررسی رو اینجا مینویسم.
قابلیتهای کلیدی :
- طراحی چرخشی زیبا
- بدنه جالب و خوش دست
- دارا بودن symbian 9.1
- داشتن حالت standby
- داشتن keyboard عالی
- دوربین ۲ مگاپیکسلی
- Usb mass storage ( نصب بدون نیاز به driver )
- داشتن بلندگو پرقدرت
- داشتن کلیدهای مخصوص پخش موسیقی
- داشتن هدفون های مخصوص با کنترل
نقاط ضعف اصلی :
- عدم تطابق با نرم افزارهای قدیمی
- سرعت پایین در مقایسه با گوشی های دیگر
- نبود صفحه نمایش با وضوح خیلی بالا
- دکمه قرمز برنامه ها رو به جای minimize کردن میبنده
- عدم کارکرد خوب برنامه music player
- کیفیت بد حالت macro mode دوربین
- نبود درگاه infrared
- جای نامناسب برای ورود کارت حافظه
از همه اینها بگذریم گوشی خیلی فوق العاده و خوبی است. بدنه جالب اون جذابیت ویژه ای به این گوشی داده. هدفون هایی که همراه این گوشی عرضه میشه از نوع in earphone هست. به همین دلیل هدفون ها کامل در گوش قرار میگیره و گوش رو اذیت نمی کنه. علاوه براین نیاز نیست برای اینکه صدای بیرون رو نشنوید صدای موسیقی رو زیاد کنید. به گوشتون هم صدمه نزنید. دقیقا هدفون های این گوشی مانند هدفون های سری w سونی اریکسون است. ( کپی برداری ) . در جعبه این گوشی یک کابل usb هم عرضه میشه. پس نگران هیچ چیز دیگه نباشید. راستی این گوشی Bluetooth هم داره ها زیاد نگران نباشید.