پکیج عکس اس ام اس ۳

پکیج عکس اس ام اس ۳

.................................................................

تعداد فایل ها:۴۲۰

برنامه ی باز کننده:ota view

(همراه پکیج)

فرمت:ota

.................................................................

برای دانلود اینجا را کلیک بنمایید و سپس بر روی دکمه ی download

کلیک بنمایید فرمت به صورت فشرده می باشد پس از اتمام بر روی فایل

کلیک راست کرده وextract as

را برگزینید

......................................................................

هر گونه سوال را در اتاق گفتگوی وبلاگ مطرح بنمایید

......................................................................

نظر یادتون نره؟

..........................................................................

قیمت انواع گوشی های همراه بعد و قبل ازتعرفه ۶۰درصد

قیمت انواع گوشی های همراه بعد و قبل ازتعرفه۶۰درصد

............................................................................

حجم:۳۲ کیلو بایت

فرمت :*.doc

............................................................................

برای دانلود

اینجا

را کلیک و سپس بر روی دکمه ی downlaod

کلیک کنید

.........................................................................

نظر یادتون نره؟

.............................................................

 

نوکیا 6060؛ زیبای بدون درگاه!

نوکیا 6060؛ زیبای بدون درگاه!

نوکیا 6060 یک گوشی ساده با ابعاد 24*44*85 میلی‌متر است. البته باید 5/‌1‌سانتیمتر آنتن را نیز به طول آن اضافه کنید. البته این روزها آنتن خارجی چندان جذاب به نظر نمی‌رسد و در حقیقت تأثیری در کیفیت تماس ندارد. ولی باز هم دسته‌ای از کاربران دوست دارند گوشی آنتن‌دار داشته باشند.

با آن‌که 6060 فاقد امکانات پیشرفته صوتی و تصویری است، می‌توان آن را پلی میان دو گروه از تولیدات نوکیا دانست: موبایل‌های ساده و موبایل‌های فانتزی یا مُد روز. این گوشی 92‌گرمی با رنگ مشکی و خاکستری زیبا و طرح فلزی خاص خود طرفداران ویژه‌ای دارد. به نظر می‌رسد 6060 می‌تواند در بازار شلوغ گوشی‌های ارزان‌قیمت جایگاه مناسبی کسب نماید. صفحه نمایش 65‌هزاررنگ TFT این گوشی تصاویر واضح و شفافی را نشان می‌دهد، ابعاد آن 128*160 پیکسل است و در نور مستقیم نیز خوانا است.

صفحه کلید 6060 بسیارخوب عمل می‌کند. کلیدهای آن نیز از ابعاد مناسبی برخوردارند و به راحتی می‌توانید با یک دست گوشی را باز و بسته نمایید. در کناره‌های گوشی خبری از دکمه یا کنترل نیست؛ البته به استثنای قسمت تحتانی که دو کانکتور جاسازی شده است: یکی برای شارژر و دیگری برای اتصال handsfree.

میان این دوکانکتور هم،  پورتی قرار دارد که نوکیا به آن plug and play می‌گوید. ولی تاکنون برای آن کابلی ارائه نداده است که مردم از آن استفاده کنند و به این صورت تنها مختص سرویس‌کاران باقی مانده است. باتری این گوشی از نوع 760 مگااهم است که حداکثر زمان آماده به کار 260 ساعت و زمان مکالمه دو ساعت و سی دقیقه را امکان‌پذیر می‌نماید.

یکی از نکات جالب این گوشی، چراغ قرمزرنگ چشمک‌زنی است که روی سطح خارجی جاسازی شده است و اطلا‌عاتی را درباره باتری، تماس از دست رفته یا پیغام رسیده ارائه می‌دهد. در انتها به صورت فهرست‌وار معایب و مزایای این گوشی را ذکر می‌کنیم:

مزایا:

- وزن سبک
- طراحی زیبا
- امکان استفاده از MP 3 به عنوان زنگ
- صفحه نمایش واضح و شفاف حتی در نورخورشید

معایب:

- پشتیبانی از دو باند (900.1800MHz) 
- عدم وجود صفحه نمایش خارجی
- نبود سیستم انتقال اطلا‌عات مانند درگاه مادون‌قرمز و بلوتوث
- GPRS کلا‌س شش که زیر حد استاندارد مورد استفاده اس

افسانه یا واقعیت آنتن‌دهی

 

 اشاره :
بارها از دوستان، فروشندگان موبایل و حتی در مجلا‌ت معتبر در مورد آنتن‌دهی بهتر و قدرت‌گیرندگی بیشتر مدل خاصی از گوشی‌های همراه مطالبی شنیده یا دیده‌ایم. واقعیت چیست؟


بارها از دوستان، فروشندگان موبایل و حتی در مجلا‌ت معتبر در مورد آنتن‌دهی بهتر و قدرت‌گیرندگی بیشتر مدل خاصی از گوشی‌های همراه مطالبی شنیده یا دیده‌ایم. در حقیقت این بحث به ابتدای ورود تلفن همراه دیجیتال به بازار برمی‌گردد. در آن زمان استانداردهای موجود برای سیستم آنالوگ طراحی شده بود و همه با آن استانداردها دستگاه‌های جدید را بررسی می‌کردند. در سیستم آنالوگ قدرت بیشتر دستگاه موبایل باعث بُرد بیشتر دستگاه و کیفیت صدای بهتر می‌شود. در سیستم سلولی این مسئله در لبه‌های سلول و مناطقی که سیگنال ضعیف است ارزش پیدا‌‌می‌کند. مردم به دنبال دستگاهی هستند که در مناطق با سیگنال ضعیف، امکان برقراری ارتباط داشته باشد. در دستگاه‌های آنالوگ عوامل مختلفی مانند قدرت فرستنده و گیرنده، قدرت باتری دستگاه، وضعیت آب و هوا و کلا‌سی که دستگاه در آن قرار دارد، روی بُرد و قدرت دستگاه موثرند.

در سیستم GSM استانداردهای آنالوگ بی‌ارزش است. ولی باز هم "حساسیت و آنتن‌دهی" از دهان مردم نیفتاده است. از این‌رو در ادامه می‌خواهیم ببینیم چه عاملی باعث شده‌است تا کاربران به آنتن‌دهی متفاوت دستگاه‌های موبایل اعتقاد داشته باشند.

در ابتدا باید توجه کنیم که سیستم GSM نیز مانند هر فناوری دیگری فرایند توسعه و بهبود را طی‌کرده است. در ابتدای شکل‌گیری غیر از پارامترهای تعریف شده برای ترمینال‌ها سایر نکات تعریف شده نبودند. بسیاری از تنظیمات و مشخصات بر پایه آزمون و خطا شکل گرفتند و با افزوده شدن تجربه مهندسان این موارد نیز مورد توجه قرار گرفتند. بسیاری از اصول ساخت ترمینال‌ها از فناوری آنالوگ کپی‌برداری شده بودند و در ابتدای کار، پوشش شبکه GSM از شبکه‌های آنالوگ موجود در آن زمان بسیار ضعیف‌تر بود.

ساده‌ترین راه برای حل این مشکل در کنار گسترش دکل‌ها، افزایش قدرت فرستندگی این دکل‌ها و گوشی‌های موبایل بود. این مسئله باعث افزایش مصرف باتری می‌شد و در نتیجه عمر باتری گوشی در آن دوره تنها یک یا دو روز بیشتر نبود. کاربران در آن زمان به قدرت بالا‌ی گوشی خود اذعان داشتند و تاثیر آن روی وسایل مختلف از رادیو و تلویزیون گرفته تا لا‌مپ مهتابی را دلیلی بر این مدعا می‌دانستند. بارها می‌دیدیم که بلندگوی دستگاه‌هایی مثل ضبط‌صوت حتی در فواصل چند متری با گوشی، صداهای عجیبی پیدا می‌کنند و بسیاری نیز از سردرد و ریزش مو در هنگام استفاده ممتد از تلفن همراه خود شکایت داشتند.

هر سازنده به‌طور مستقل تصمیم می‌گرفت که قدرت فرستندگی هر مدل گوشی چقدر‌‌باشد و این قدرت برحسب مدل نیز تغییر می‌کرد. لا‌زم به ذکر است که در آن زمان محدودیت‌هایی برای حداکثر قدرت آن فرستنده وجود داشت. ولی آزادی عمل بالا‌یی برای سازندگان در نظر گرفته شده بود.

این افزایش توان در گوشی‌ها برای حفظ ارتباط روی بافت‌های زنده اثرات مضری داشت. با گسترش و بهبود شبکه‌های GSM نیازی به قدرت بالا‌ی گوشی‌ها نبود و از طرفی حساسیت مردم در مورد سلا‌متی باعث فشار بیشتری بر سازندگان شد.

در اواخر سال 1997 و ابتدای 1998 گوشی‌های جدید به بازار آمدند که با توان کمتر، امکان استفاده طولا‌نی را به کاربران می‌دادند. در سال 1999 اکثر سازندگان قدرت فرستنده‌های نصب شده را تا حد معمول کاهش دادند.
با تصویب SAR (قدرت جذبی اختصاصی) که به‌طور مستقیم با توان دستگاه ارتباط داشت، این محدودیت‌ها بیشتر شد.
SAR نشان می‌دهد که چه مقدار اشعه به وسیله بدن جذب شده است. تا سال 2001 این عدد نسبتاً بزرگ بود. به طور مثال در انگستان ده وات به کیلوگرم بود. در آن زمان گوشی‌ها بسیار کمتر از این مقدار تشعشع داشتند.  به تدریج این عدد کاهش یافت و قوانین سخت‌تری برای آن وضع شد. به طوری ‌که اگر سازنده‌ای مقدار SAR موردنظر را به‌دست نیاورده باشد، نمی‌تواند در ایالا‌ت متحده و اروپا فعالیت نماید. در اروپا حداکثر میزان مجاز SAR، دو  و در استرالیا و ایالا‌ت متحده عدد 6‌/‌‌1 است. مسلما هر چه میزان SAR کمتر باشد، دستگاه کم‌خطرتر خواهد بود.

با کاهش SAR قدرت فرستندگی گوشی‌های موبایل کاهش یافت. اما با پوشش بهتر دکل‌های فرستنده و بهبود سخت‌افزار و نرم‌افزار مشکل خاصی پیش نیامد. در کنار این موضوع استفاده از یک پلتفرم برای چندین مدل پیش آمد. به‌طور مثال 6610/6100/7210 و 7250 به‌طور کامل از سخت‌افزار و نرم‌افزار یکسانی برخوردارند. در نتیجه مقایسه قدرت این دستگاه‌ها بی‌معنی است. این یکسان شدن سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اجازه دسته بندی بهتر را نیز داده است. به‌طور مثال دستگاه‌های فوق جزء سری چهل به‌حساب می‌آیند.

دوستی از من پرسید که با همه این اوصاف، گوشی‌ها در عمل به‌صورت یکنواخت کار نمی‌کنند و حتی اگر در یک گروه قرار داشته باشند، بعضی بهتر و بعضی ضعیف‌تر عمل می‌نمایند.

برای پاسخ به این مسئله به این نکته توجه نمایید که هر گوشی، نرم‌افزار مخصوصی برای کار با شبکه دارد و تنظیمات آن به‌طور پیش‌فرض توسط کارخانه صورت گرفته است تا با اکثر شبکه‌ها به خوبی کار کند. ممکن است شبکه مورد نظر شما به‌طور کامل با این تنظیمات هماهنگ نباشد یا گوشی برای کار با یک شبکه خاص تنظیم شده باشد و یا این‌که نسخه نرم‌افزاری که تنظیمات بهتر را شامل می‌شود روی گوشی موردنظر نصب نباشد.

مشکل وقتی بیشتر می‌شود که برخی افراد بدون دانش و ابزار مناسب نسبت به دستکاری در نرم‌افزار گوشی اقدام می‌نمایند. در این مورد دستگاه کار خواهد کرد. اما مشکلا‌تی مانند پرش آنتن، قطع مکالمه و اکوی صدا ایجاد می‌شوند. این عیوب اغلب در دستگاه‌هایی که قفل آن‌ها بازگشایی شده‌است دیده می‌شود.

مطمئنا می‌خواهید بدانید که موبایل قفل شده چیست؟ در بسیاری از کشورها شماره تلفن، همراه با یک‌دستگاه گوشی ارائه می‌شود. یعنی خط و گوشی با یکدیگر فروخته می‌شود و جالب این‌که خرید این مجموعه با‌هم ارزان‌تر از خرید خط و سیم کارت به صورت جداگانه است. البته شرکت فروشنده مانند Vodafone با شرکت فروشنده گوشی مانند نوکیا قراردادی می‌بندد و به این عنوان که گوشی تنها با سیم کارت این شرکت کار نماید، شما را مجبور می‌کند تا از سیم‌کارت شرکت آن‌ها استفاده نمایید تا اینجا که تنها با یک شیوه بازاریابی و تبلیغات طرف هستیم.

اما تعدادی افراد سودجو از این روش سوءاستفاده می‌کنند. آن‌ها با خرید این مجموعه نسبت به باز کردن قفل نرم‌افزاری روی گوشی اقدام می‌کنند و سپس این گوشی قفل شکسته را در بازار کشورهایی مانند ایران با گارانتی جعلی به فروش می‌رسانند. این دستگاه‌ها به خاطر تنظیمات اولیه که به شبکه خاصی اختصاص دارد نمی‌توانند با شبکه موبایل ایران به خوبی هماهنگ باشند و در نتیجه سر کاربر بیچاره کلا‌ه می‌رود. هنگامی که کاربر برای گارانتی این گوشی‌ها مراجعه نماید در جواب به او گفته‌می‌شود که ایراد از شبکه است و گوشی سالم است!

گروه دومی که برای مصرف‌کنندگان مشکل‌‌آفرین هستند، گوشی‌های Prototype هستند. مسلما شما با ویندوزهای ویستای موجود در بازار ایران برخورد کرده‌اید که تماما نسخه آلفا و بتا می‌باشند. این مسئله در مورد گوشی‌ها نیز صادق است. قبل از ارائه نسخه اصلی گوشی مدل‌های اولیه آن به تعداد محدود برای تست‌کننده‌های خاصی فرستاده می‌شود. این گوشی‌ها مانند نسخه آلفا و بتای ویندوز دارای عیوبی هستند که رفع نشده‌اند. وقتی یک کاربر ندانسته این گوشی را می‌خرد، با اشکالا‌ت فراوانی برخورد می‌نماید و از همه بدتر مقدار SAR این گوشی‌ها بسیار بیشتر از حد طبیعی است. جالب این‌که از این گروه نیز در بازار ایران وجود دارد.
 

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید علا‌مت مقدار سیگنال روی صفحه نمایش است. مراقب باشید که این علا‌مت شما را گمراه نکند. زیرا گوشی شما هر چند وقت یک‌بار (این زمان بستگی به مدل و کارخانه سازنده دارد) با ارسال سیگنالی به دکل اصلی و دریافت جواب آن وجود پوشش شبکه و قدرت آن را نمایش دهد. گاهی این علا‌مت‌ها می‌تواند روی صفحه باشند ولی از پوشش شبکه خبری نباشد. برای امتحان این مسئله در حالی‌که گوشی خود را در دست دارید به یک پارکینگ یا داخل ایستگاه مترو بروید و سعی کنید شماره‌گیری کنید. در محلی خواهید دید که قادر به شماره‌گیری نیستید. ولی هنوز روی صفحه نمایشگر پوشش شبکه نشان داده‌می‌شود.
 
توجه داشته باشید که پوشیده شدن آنتن با دست و یا نزدیکی وسایل و قطعات فلزی به گوشی باعث افت سیگنال و خالی شدن سریع‌تر باتری گوشی می‌شود.

در جدول زیر با مقادیر SAR چند مدل گوشی آشنا می‌شوید.
همان‌طور که می‌بینید گوشی‌های قدیمی‌تر SAR بالا‌تری دارند.

Nokia 

sony-erricson

Motorolla

Samsung

Siemens

مدل‌

SAR

مدل‌

SAR

مدل‌

SAR

مدل‌

SAR

مدل‌

SAR

1100

67/0

j200i

69/0

v3i

63/0

1800

96/0

C55

49/0

6020

52/0

K700

48/0

 

 

D410

37/0

C62

75/0

6230i

70/0

K750

66/0

 

 

N620

87/0

M55

64/0

6630

83/0

 

 

 

 

T100

94/0

SL55

62/0

2100

55/0

 

 

 

 

X460

85/0

 

 

3310

9/0



در انتها لا‌زم به ذکر است که در شرایط آزمایشگاهی حساسیت و قدرت‌گیرندگی بسیاری از گوشی‌ها با یکدیگر برابر است. در حالی که کاربران بر قدرت بیشتر بعضی از گوشی‌ها پافشاری می‌کنند. غیر از تفاوت کارخانه‌ها به نظر می‌رسد مقداری از باورها نیز به تلقین‌ها و شایعات کاربران  برمی‌گرد

پک 4 تایی صوتی

Sound Clip Pack

در این پست براتون یک پک 4 تایی صوتی آماده کردم . مطمئنم که تا به حال هیچ کجا این پک رو ندیدید . فایل های صوتی موجود در این پک با تمام فایلهای صوتی متفاوت است . در این پک 4 فایل صوتی گنجانده شده که شما میتوانید برای خلاص شدن از دست دوستان یا آشنایان این فایلها را بر روی پیغام گیر خود بگذارید تا هم از دست دوستان خود خلاص شوید و هم بفهمید که چه کسی با شما تماس گرفته . این 4 فایل ، صدای اپراتور مخابرات می باشد که در صورت عدم بر قراری ارتباط با موبایل به شما پیغام میدهد .( دستگاه مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد و ... ) . بقیه فایل های این پک هم اینگونه بوده ولی موضوع آنها مختلف می باشد . امیدوارم استفاده کافی رو از این فایلها ببرید

..........................................................................................

برای دانلود بر

اینجا

کلیک کرده و سپس download را بر گزینید

.........................................

ماهواره‌های مسیریاب،‌ GPS

  تاریخ مسیریابی قدمتی برابر با تاریخ تمدن بشر دارد. از همان روزهایی که انسانها جهت تهیه غذا از محل زیستگاه خود (جنگل یا غارها) خارج شدند. نیاز به وسیله‌ای داشتند که مسیر را به آنها نشان دهد،‌ برعکس بعضی از پرندگان و حیوانات که بطور غریزی مسیر خود را مشخص می‌نمایند،‌ انسانها دارای چنین غریزه‌ای نیستند و همیشه نیاز به وسیله و ابزاری دارند که مسیر را برایشان مشخص نماید. در آغاز شروع مسافرت با کشتی این مسافرت‌ها منحصراً یا در امتداد رودخانه‌ها و یا موازی با ساحل انجام می‌گرفت و از علائم مشخص جهت راهنمایی استفاده می‌گردید.

      کلمه Navigation  از دو کلمه لاتین به معنی کشتی (Ship) و حرکت (Move) گرفته شده است و اساساً به معنی پیدا نمودن مسیر در دریا می‌باشد. اما بعدها با شروع مسافرت در فضا و خشکی این کلمه به مفهوم مسیریابی در هوا، ‌خشکی و دریا بکار برده شد. مسیریابی اولیه توسط اجرام سماوی و قطب‌نماهای مغناطیسی انجام می‌گردید، با پیشرفت عدم و تکنولوژی امروزه از سیستم‌های پیشرفته ماهواره‌ای استفاده می‌شود. ماهواره‌های مسیریاب قادر به مشخص نمودن طول و عرض جغرافیایی، ارتفاع از سطح دریا، سرعت، فاصله و زمان با دقت بسیار بالا می‌باشند.

NAVSTAR یکی از سیستم‌های ماهواره‌ای مسیریاب می‌باشد که این اطلاعات را در اختیار قرار می‌دهد. این سیستم دقتی در 15 متر را دارا می‌باشد. سیستم NAVSTAR جایگزین سیستم سری TRANSCT گردید که اطلاعات مسیریابی را جهت استفاده‌های نظامی و کاربردهای غیرنظامی و مشخص تهیه می‌نمود. خصوصاً برای دریانوردی.

یکی از مهمترین سیستم‌های مسیریاب ماهواره‌ای سیستم GPS می‌باشد که در ذیل توضیح داده می‌شود.

GPS چیست؟

GPS یا (Golobal Positining System) یک سیستم ماهواره‌ای است که توسط وزارت دفاع امریکا ساخته شده است. و اطلاعات دقیقی از محل، و زمان را در سراسر دنیا در اختیار کاربرها قرار می‌دهد. سیستم GPS سیگنال‌هایی را ارسال می‌نماید که توسط گیرنده‌های GPS دریافت می‌شود و موقعیت مکانی،‌ سرعت و زمان را در هر جای کره زمین در هر موقع از روز یا شب و در هر شرایط آب و هوایی محاسبه می‌نماید. سیستم مکان‌یاب جهانی یا GPS یک منبع ملی و مورد استفاده بین‌المللی برای یافتن موقعیت محل،‌ مسیریابی و زمان سنجی می‌باشد. و از سه قسمت تشکیل یافته است.

فضا، کاربر، کنترل( Space , User , Control )

سیستم GPS شامل 3 بخش،‌ فضا، کنترل و کاربری می‌باشد. بخش فضایی شامل آرایش ماهواره‌ها در فضا با (Constellation) می‌باشد. اولین سری این ماهواره‌ها در سال 1978 در مدار قرار داده شد. و در سال 1986 توسعه و تکمیل آرایش ماهواره‌ای سیستم GPS به علت جلوگیری از خطرات ناشی از عدم مسیریابی انجام پذیرفت. در فوریه 1989 آرایش ماهواره‌ای سیستم GPS با 24 یا تعداد بیشتری ماهواره در مدار کامل و فعال گردید. سیستم کنترل توسط ارتش آمریکا انجام می‌گیرد که ردیابی و نگهداری آنها را در مدار کنترل می‌نماید.

بخش کاربرها، شامل کاربرهای نظامی و شخصی هر دو می‌باشد. کاربرهای نظامی از سیستم GPS به عنوان، مسیریابی،‌ شناسایی، و سیستم هدایت موشکی استفاده می‌نمایند و کاربرهای شخصی هم می‌توانند همانند نظامی‌ها و براساس نیاز از این سیستم استفاده کنند.

بخش فضایی( Space Segment )

      ماهواره‌های GPS در حدود 900 kg وزن و 5 متر با نیل‌های خورشیدی طول دارند. عمر مفید این ماهواره‌ها برای5/7 سال طراحی شده است اما اغلب مدت زمان بیشتری در مدار مورد استفاده قرار می‌گیرند. پنل‌های خورشیدی نیروی اولیه را تهیه می‌نمایند و نیروی (تغذیه) ثانویه توسط باطری‌های Nicod تأمین می‌شود.

در هر ماهواره چهار ساعت (Clock) اتمی فوق‌العاده دقیق نصب گردیده است. در سپتامبر 2001 تعداد ماهواره‌های مورد استفاده در مدار 27 عدد بوده است.

مدارات ماهواره‌ها( Satellite  orbits )

      شامل 6 مدار با فاصله 60 درجه و در هر مدار 4 ماهواره وجود دارد و این امکان را فراهم می‌سازد که با وجود اشکال و خرابی 2 ماهواره در هر مدار سیستم کار نرمال خود را انجام دهد. هر سطح مداری شیبی برابر با 55 درجه با سطح مدار استوایی دارد. ارتفاع زیاد مدار (km 20000) باعث ثابت ماندن ماهواره‌ها در مدارشان می‌شود. همچنین ارتفاع زیاد ماهواره باعث پوشش منطقه وسیعی در روی زمین می‌شود.

ماهواره‌های GPS هر نقطه در روی زمین را 2 بار در روز پوشش می‌دهند (از هر نقطه در روی زمین دوبار در روز می‌گذرند).

سیگنال‌های ماهواره( Satellite Signals )

      هر ماهواره یک سیگنال مسیریابی که شامل عناصر مداری، وضعیت ساعت (Clock)‌، زمان سیستم و وضعیت پیام‌ها می‌باشد را ارسال می‌نماید. به علاوه یک تقویم نجومی (almanac) تهیه می‌شود که اطلاعات (تقریبی) را برای هر ماهواره فعال ارسال نماید. سیگنال‌های رادیویی با سرعت نور منتشر می‌شوند. سیصد هزار کیلومتر در ثانیه، مدت زمان 06/0 ثانیه طول می‌کشد که سیگنال ارسالی از ماهواره GPS به زمین برسد. این سیگنال‌ها با قدرت کم (حدود 300 تا 350 وات در طیف مایکروویو) ارسال می‌گردند.

کد C/A (Coarse A qwsition Cood) برای استفاده کاربرهای شخصی در دسترس می‌باشد و به عنوان (SPS) (Standard Positining Service)

 مسیریابی استاندارد.

      PPS یا Precise Positioning Service سرویس مکان یابی دقیق که منحصراً در دسترس کاربرهای نظامی و کاربرهای مجاز می‌باشد.

سیگنال‌های ماهواره  به خط مستقیم جهت رسیدن و استفاده گیرنده‌های GPS نیازدارند.

درخت، ساختمان،‌ کوه و حتی دست و یا بدن می‌تواند سیگنال‌های ماهواره‌ها را بلوکه نماید.

تقویم نجومی یا Almanac شامل اطلاعاتی راجع به مدارات 24 ماهواره می‌باشد. یک گیرنده GPS از تقویم نجومی که در پیام‌های دیتای ماهواره وجود دارد برای موقعیت هر ماهواره‌ای که ردیابی می‌کند استفاده می‌نماید. نرم افزار mission planning برای تهیه گراف و موقعیت ماهواره‌های قابل رؤیت و بهترین زمان بررسی در منطقه مخصوص،‌ از تقویم نجومی استفاده می‌نماید. تقویم نجومی برای مدت 30 روز معتبر می‌باشد،‌ اما هر بار که گیرنده GPS روشن می‌شود بطور اتوماتیک تقویم نجومی را دریافت می‌کند (در مدت زمان 15 دقیقه). استفاده از تقویم نجومی به روز یا up-to-date برای استفاده از ماهواره‌هایی که در دید گیرنده‌های GPS قرار می‌گیرند بسیار مهم می‌باشد.

بخش کنترل Control Segment

      بخش کنترل شامل پنج ایستگاه مونیتور در اقصا نقاط جهان شامل هاوایی، کواجالین،‌ جزیره اسنشن، دیوگوگارسیا و کلورادو می‌باشد. ایستگاه (MCS) یا مرکز کنترل در کلورادو قرار دارد. ایستگاه‌های مونیتور، ماهوار‌های در معرض دید را ردیابی می‌نماید و اطلاعات فاصله را جمع‌آوری و این اطلاعات را در ایستگاه MCS تجزیه و تحلیل و سپس مدارات ماهواره‌ها را مشخص می‌نماید و پیام‌های هر ماهواره مکان‌یاب را به روز می‌نماید. اطلاعات به روز شده از طریق آنتن‌های زمینی به ماهواره‌ها ارسال می‌گردد. ماهواره‌های GPS   1- پیام‌های اطلاعاتی ماهواره (موقعیت و زمان)  2- تقویم نجومی  3- اصلاح مداری را که از ایستگاه MCS دریافت می‌نمایند، ارسال می‌کنند و گیرنده‌های GPS از تمامی این اطلاعات جهت محاسبه موقعیت استفاده می‌نمایید.

بخش کاربری User Segment

      بخش کاربری شامل گیرنده‌های GPS می‌باشد که موقعیت محل، سرعت و زمان دقیق را در همه جای دنیا مشخص می‌نماید. کاربردهای GPS تقریباً در تمامی زمینه‌ها، از حمل و نقل و کنترل منابع طبیعی و کشاورزی وجود دارد. بعنوان مثال:

- استفاده از GPS برای هدایت هلی‌کوپترها و مشخص نمودن محل‌های مورد نظر، خصوصاً در عملیات نجات آسیب‌دیدگان.

- استفاده از GPS جهت تهیه نقشه‌های کشاورزی.

- استفاده از GPS در مسیریابی هواپیماها و یا علامت گذاری مناطقی که باید سم‌پاشی شود.

- استفاده از GPS برای دریانوردی.

- استفاده از GPS برای مسیریابی در جنگل‌ها.

- ترکیبی از GPS/GIS جهت پیدا نمودن سریع‌ترین مسیر به مقصد استفاده می‌شود. حتی از GPS برای تحویل ساندویچ و پیتزا به منازل استفاده می‌گردد.

طریقه کار GPS چگونه است؟

      از اندازه‌گیری فاصله بین گیرنده و ماهواره استفاده می‌نماییم. ماهواره‌ها در نقاط مشخصی می‌باشند و گیرنده‌های GPS در روی زمین و منطقه ناشناخته‌ای هستند. امواج رادیویی با سرعت نور حرکت می‌کنند. با ضرب زمان حرکت سیگنال از ماهواره تا گیرنده GPS درkm/s 300000 فاصله ی بین ماهواره و گیرنده مشخص می‌شود. اگر ما از محل 4 ماهواره اطلاع داشته باشیم و مقدار فاصله آنها از گیرنده مشخص گردد،‌ در یک فضای 3 بعدی می‌توان محل خود را محاسبه نمود.

12000 مایل شعاع کره‌ای می‌باشد که مرکز آن ماهواره است (پترن ماهواره‌ها کروی و فاصله آنها تا زمین 12000 مایل است) محل یا موقعیت ما می‌تواند هر جای در روی این کره باشد.

      اندازه‌گیری دوم (ماهواره دومی)، سطح تقاطع دو کره یک دایره است بنابراین حالا می‌‌دانیم که محل ما جایی روی دایره است.

اندازه‌گیری سوم، 3 کره یکدیگر را فقط در 2 نقطه قطع می‌کند. یکی از دو نقطه به عنوان غیرقابل قبول حذف می‌شود. کامپیوترها در داخل گیرنده‌های GPS روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی برای مشخص نمودن نقطه صحیح از نقطه غیرقابل قبول دارند.

اندازه‌گیری چهارم، Offset زمانی اختلاف بین همزمانی Clock ماهواره و Clock گیرنده می‌باشد. نصب ساعت‌های اتمی در گیرنده‌های GPS باعث گرانی بیش از حد آنها می‌شود، در گیرنده‌ها از ساعت‌های دقیق کوارتز استفاده می‌شود. اندازه‌گیری چهارم مقدار این Offset را جبران می‌نماید و نقطه صحیح را پیدا خواهد نمود. GPS سرعت را نیز اندازه‌گیری می‌کند که برای مسیریابی بسیار مهم است.

خطاهای GPS

      مدت زمان عبور سیگنال‌ها از لایه‌های یونسفروتروپسفر متغیر می‌باشد. وجود نویز باعث خطا یا تداخل در گیرنده می‌شود. خطاهای موقعیت مداری ممکن است در پارامترهای دیتا وجود داشته باشد. پارامترهای ماهواره بطور خلاصه سیستمی از موقعیت‌های ماهواره GPS در حوزه زمان می‌باشد. این اطلاعات مشخص می‌کنند که ماهواره در کجا و در چه موقع در هر نقطه‌ای باید باشد. تغییرات بسیار کمی در ساعت‌های اتمی خطاهای زیادی را باعث می‌شود. خطای یک نانو ثانیه‌ای در گیرنده‌های GPS در روی زمین 3/0 متر در محاسبه مکان خطا ایجاد می‌نماید.

      عبور چند مسیر سیگنال، محل ماهواره‌ها در فضا و SA باعث خط می گردند.

عبور چند مسیر سیگنال یا Multipath پدیده‌ای می‌باشد که آنتن‌های گیرنده سیگنال را از دو مسیر یا بیشتر دریافت می‌کند. اختلاف مسیری که سیگنال‌ها طی می‌نمایند باعث تداخل این سیگنال‌ها در آنتن گیرنده می‌گردد و باعث خطا می‌شود.

  پیکربندی یا محل ماهواره‌ها در فضا می‌تواند بر دقت مکان‌یابی ماهواره تاثیر گذارد.

GDOP یک اندازه‌گیری از کیفیت پیکربندی ماهواره می‌باشد و اشاره به این موضوع دارد که ماهواره‌هادر فضا با یکدیگر  در ارتباط هستند.

   SA یا Selective Avalibi lity خطاهای پارامتری و Clock مصنوعی را نشان می‌دهد و باعث خطای عمومی اندازه‌گیری از 70 الی 100 مترمی‌شود. SA در چهارم جولای 1991 فعال و در یکم می 2000 خاموش گردید.

  خاموش نمودن SA باعث بالارفتن دقت اندازه‌گیری و در نتیجه ایجاد کاربردهای جدید برای GPS و ارتقاء سطح زندگی مردم در اقصاء نقاط جهان می‌شود.

  توسعه تکنولوژی جدید این امکان را می‌دهد در مناطقی دقت GPS را کاهش دهند. ضمن اینکه این کاهش در نقاط دیگر دنیا غیر ضروری می‌باشد

 

 

شبکه‌های نسل آینده (ان‌ جی ان)

شبکه‌های نسل آینده آمیزه‌ای یکپارچه از شبکه تلفن عمومی (پی‌اس‌تی‌ان) و شبکه‌ی عمومی داده‌های (پی اس دی ان) هستند که انعطاف پذیری را به گونه‌ای چشم‌گیر افزایش می‌دهند.

با توجه به آن که روند مقررات‌زدایی و آزاد‌سازی در بازار مخابرات به رقابت دامن‌زده‌ است ،قیمت‌ها کاهش یافته است و نوآوری‌ها اوج گرفته‌اند. شبکه‌ی نسل آینده نیز یکی از این نوآوری‌ها است. با همگرایی خدمات صوتی و داده‌ای، شبکه‌ی "پی اس تی ان" در معرض دگرگونی شگرفی قرار گرفته است. شبکه‌ی جدیدی در حال سر برآوردن است که خاستگاه‌اش فناوری‌‌ها نو،‌ تقاضا‌های نو و شدت‌گیری رقابت است.

این دگرگونی همسانی‌های بسیاری با تحولی داردکه طی دهه‌ی گذشته در قلمرو پردازش اطلاعات رخ داد. شبکه‌های بزرگ متکی به بزرگ رایانه‌های متمرکز و گران قیمت و پایانه‌های دست و پا گیر جای خود را به شبکه‌های گسترده‌ی کنونی  داد که استخوان‌بندی‌شان را رایانه‌های رومیزی ارزان و کوچک و متصل  به هم تشکیل می‌دهند. به لطف این تحول بود که پیوند نزدیک‌تری میان کاربر نهایی و برنامه‌های  کاربری برقرار شد،‌ هزینه‌ی کلی کاهش یافت و انعطاف‌پذیری و قابلیت کاربرد  سامانه‌ها به گونه‌ای چشم‌گیر افزایش یافت.

به بیان دیگر نسل جدید شبکه‌های ارزان قابلیت آن را دارند که همان تحول را در بازار خدمات مخابراتی پدید آورند که رایانه‌ای شخصی  رومیزی در بازار خدمات پردازش رایانه‌ای پدید آوردند.  سوییچ‌های بزرگ و متمرکز همچنان نقش مهمی در شبکه خواهند داشت اما سوییچ‌های برنامه‌پذیر و توزیع شده نیز در تغییر چشم‌انداز شبکه نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

حلقه‌ی گمشده

معماری نسل آینده شبکه، نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری این تحول دارد و در واقع حلقه‌ی گمشده‌ی بین شبکه‌های "پی اس دی ان" است.

معماری سویچینگ نسل آینده،رهیافتی کاملاً  نو به دست می‌دهد که خدمات زیر را فراهم می آورد:

*ارائه‌ی کارکرد‌های سوییچی با هزینه‌ای بسیار کم‌تر از سوییچ‌های متعارف

* توزیع کارکرد سوییچی در لبه‌های شبکه نه در مرکزیت آن

* حفظ سرمایه گذاری‌های موجود از طریق پشتیبانی از تمام استاندارد‌های موجود شبکه‌های آنالوگ و دیجیتال، واسط‌ها، خطوط انتقال و عناصر خدمات

*کاستن از شمار عناصر شبکه از طریق ترکیب مجموعه‌ای از کار‌کرد‌های تحول خدمات،‌ برنامه‌ها‌ی کاربردی و خدمات تلفن.

* فراهم آوردن امکان ایجاد خدمات جدید از طریق واسط‌های برنامه‌پذیر و انعطاف‌پذیر.

* افزایش چشم‌گیر میزان پذیری برای آن که بهره‌برداران شبکه بتوانند شمار مشترکین خود را به سرعت و به گونه‌ای مقرون به صرفه افزایش دهند.

*افزایش گسترش پذیری شبکه از طریق استفاده از معماری باز و در نتیجه برخورداری از مزایای پیشرفت‌های آینده در قلمرو فناوری‌ها

* بازنگری در طراحی شبکه به گونه‌ای که قابلیت پایداری در برابر ایراد‌های به حداکثر برسد و اوقات از کار افتادگی به صفر برسد.

* کاستن از هزینه‌های بهره‌برداری با استفاده از قابلیت‌های پیشرفته‌ی نگه‌داری و عیب‌یابی از راه دور.

* افزایش در آمد‌ها از طریق ارائه هر چه سریع تر خدمات به بازار، کاستن از هزینه‌های بالاسری و ارائه ی قابلیت‌های مدیریت از راه دور.

سوییچ‌های نسل آینده

سوییچ‌های نسل آینده انعطاف ‌پذیر‌ترین کار پایه‌‌های (پلاتفورم) موجود هستند. سوییچ‌های نسل آینده آمیزه‌ای از میزان‌پذیری قوی، محیط باز برای ایجاد خدمات،‌ عیب‌یابی و مدیریت از راه دور و بالا‌ترین دسترس‌پذیری به دست می‌دهند و گذار از معماری امروزی سوییچ‌ها به سوی معماری مقرون به صرفه‌تر و کارآمد‌تر شبکه‌های نسل آینده را میسر می‌کنند.

میزان پذیری قوی:

سوییچ‌ها نسل آینده به گونه‌ای ساخته شده‌اند که برای برآورده سازی نیاز هر تعداد مشترک میزان پذیرند. این سامانه‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که هزینه‌ی راه‌اندازی و آغاز به کار با آن‌ها اندک باشد و به مرور و با گسترش کار به تدریج افزایش  یابد به این ترتیب شرکت‌های مخابراتی بهتر می‌توانند از سرمایه‌های خود استفاده کنندو به میزانی که شبکه‌اشان نیاز دارند به خرید ظرفیت اقدام کنند. همین که به ظرفیت بیشتری نیاز افتاد می‌توان کارت‌های بیشتری نصب کرد.

محیط ایجاد خدمات:

برای عقب‌ نماندن و پیروزی در محیطی رقابتی، شرکت‌ها چاره ای ندارند جز ارائه‌ی خدمات پیشرفته و در آمد‌زا. یکی از مزیت‌ها سوییچ‌های نسل آینده همین محیط ایجاد خدمات است. محیط ایجاد خدمات در سوییچ‌های نسل آینده به طور معمول به صورت یک واسط کاربری گرافیکی است و شرکت‌های مخابراتی می‌توانند همان مقدار که مشتریان‌شان نیاز دارند خدمات ایجاد کنند و بابت آن پول خرج کنند. شرکت‌های مخابراتی دیگر لازم نیست که

چشم به راه ارتقاء نرم افزار‌ها توسط فروشندگان سوییچ بمانند. در عوض می‌توانند به سرعت و به گونه‌ای مقرون به صرفه به تولید نرم‌افزار‌های اختصاصی خود بپردازند و در این راه از خدمات شرکت‌های کوچک ثالث استفاده کنند. این کار یک حسن دیگر هم دارد،‌ هر شرکت مخابراتی برنامه‌ی کاربردی خاص خود را دارد بنابر این توانایی رقبا برای ارئه خدمات مشابه‌ محدود می‌شود.

مدیریت و عیب‌یابی از راه دور:

شرکت‌های مخابراتی می‌توانند با استفاده از سوییچ‌های نسل آینده شبکه‌ای گسترده از سوییچ‌های هوش‌مند ایجاد کنند اما در قلمرو مدیریت با یک سوییچ مجازی سرو کار داشته باشند. در کنار این شبکه یک واسط کاربری گرافیکی بسیار کارآمد هم وجود دارد که به شرکت‌های مخابراتی امکان می‌دهد شبکه‌اشان را از راه دور اداره کنند. سوییچ‌های نسل آینده به شرکت‌های‌ مخابراتی امکان می‌دهند از طریق رایانه‌ی میزبان متصل به شبکه‌ی نسل آینده به منابع روی هر کارت دسترسی یابد. این قابلیت به گونه‌ای چشم‌گیر هزینه‌های بهره‌برداری از شبکه را کاهش می‌دهد.

بالا‌ترین دسترس پذیری:

در سوییچ‌های نسل آینده میزان از کار افتادگی به صفر می‌رسد و این به لطف نرم‌افزار‌هایی است که در برابر بروز ایراد بسیار مقاوم‌اند و در حین کار می‌توان آن‌ها را تنظیم کرد. در این کارپایه‌ برای ارتقا نرم افزار‌ نیازی به خواباندن سامانه‌ یا قرار دادن آن در حالت کار کرد ساده نیست. یعنی در حین کار سوییچ می‌توان به بارگذاری و فعال سازی نرم افزار پرداخت. حتی وقتی که مکالمه‌ها در حال انجام هستند نیز می‌توان بدون وقفه‌ای عمل ارتقاء به نرم‌افزار جدید را انجام داد. شرکت‌های مخابراتی با استفاده از سوییچ‌های نسل آینده می‌توانند خدمات و قابلیت‌های جدید را به صورت بی‌درنگ عرضه کنند و نیازی نیست که منتظر بمانند تا ترافیک شبکه به حداقل برسد.

انعطاف پذیری کارکردی

سوییچ‌های نسل آینده را می‌توان در کاربرد‌های شبکه‌ای گوناگون به کار گرفت که برخی از آن‌ها عبارتند از:

* جانشین سوییچ‌های متعارف

* به کار‌گیری در کارپایه‌های خدمات پیشرفته

* استفاده در سوییچ‌های دسترسی محلی بی‌سیم و کنترل کننده‌های ایستگاه پایه

مزیت اقتصادی

آشکارترین مزیت سوییچ‌های نسل آینده پایین‌ بودن هزینه‌ی آن ها است. در سوییچ‌های نسل آینده در مقایسه با سوییچ‌های متعارف میزان سرمایه گذاری اولیه‌ی کم‌تری لازم است و میزان‌پذیری آن ها بسیار کم هزینه‌تر و بسیار خطی‌تر است. پیامد‌های اقتصادی این مزیت‌های هزینه‌‌‌ای آشکار است. حتی شرکت‌های مخابراتی کوچک هم می‌توانند با استفاده سوییچ‌های نسل آینده وارد بازارشوندوبه به سودآوری برسند. همین که این شرکت‌های نوپا سهمی‌ از بازار را به دست آوردند می‌توانند به سرعت و به گونه‌ای مقرون به صرفه خود را با افزایش تقاضا هماهنگ کنند.

مزیت خدماتی

اما کاهش هزینه فقط بخشی از معادله‌ی رقابت است. امروزه مشترکین در پی خدماتی ابتکاری‌اند که به ارزش ارتباطات شخصی آن‌ها بیافزاید. ایجاد و ارائه‌ی خدماتی مشتری‌پسند و پاسخ‌گوی نیاز‌های مشترکین برای دست یافتن به سود و عقب نماندن در گردونه‌ی رقابت ضروری است.

برنامه‌پذیری انعطاف‌پذیر یکی از مزیت‌های سوییچ‌های نسل آینده است و برنامه‌های خدمات پیشرفته نیز درون معماری سوییچ تعبیه شده است. بنابراین در بیشتر موارد نیاز به کارپایه‌ی جداگانه‌ای برای خدمات پیشرفته نیست و این هزینه‌های اولیه را باز هم کاهش می‌دهد. باز بودن معماری نرم‌افزاری امکان می‌دهد که به سرعت بتوان خدمات و امکانات جدید را به اجرا در آورد و از شرکت‌های ثالث برای تولید برنامه‌‌های کاربردی بهره گرفت.

 این انعطاف‌پذیری در کنار پایین بودن  هزینه و ماهیت نامتمرکز و گسترده‌ی سوییچ‌های نسل سوم به بهره برداران شبکه امکان می‌دهد خدماتی مطابق پسند و نیاز گروه‌های مختلف مشترکین ارائه دهند، حتی اگر شمار مشترکین هر گروه بسیار اندک باشد. از آن جا که در سوییچ‌های نسل آینده،‌ یکپارچه‌سازی قابلیت‌های شبکه بی‌نظیر است می‌توان خدمات صوتی،‌ خدمات داده‌ای،‌ خدمات اینترنتی‌، خدمات پیشرفته و غیره را با هم ترکیب کرد و در قالب مجموعه‌هایی منحصر به فرد ارائه کرد. در محیطی رقابتی چنین قابلیتی برای بهره‌برداران شبکه مزیت چشم‌گیری به شمار می‌آید.

دگرگونی‌های بخش چند میلیارد دلاری مخابرات چنان شتابان است که دشوار بتوان رویداد‌ها را پیش بینی کرد. در سده‌ی آینده آن دسته از بهره‌برداران شبکه می‌توانند رقابت کنند و برنده شوند که آینده‌نگرو بسیار انعطاف پذیر باشند. شبکه‌های پیشرفته‌ی نسل آینده، مزیت‌های مهمی به دست می‌دهند:

* کاهش هزینه و پیچیدگی بهره‌برداری شبکه از طریق انتقال کار‌کرد‌های سوییچی به لبه‌ی شبکه‌ها

*همگرا کردن صوت و داده و انعطاف پذیر کردن بهره‌برداران شبکه برای برخورداری از مزیت استاندارد‌ها و فناوری‌های نو

* حفظ سرمایه‌گذاری‌های موجود شبکه و ایجاد قابلیت ارائه‌ی مقرون به صرفه‌ی خدمات جدید در بازار های جدید برای بهره‌برداران شبکه

 سوییچ‌های نسل آینده راهی برای گذار از شبکه‌های امروزی به  شبکه‌های همگرای آینده به دست می‌دهند. این سوییچ‌ها یکپارچه‌سازی شبکه‌های  "پی اس تی ان" و پی بستر‌های داده‌ای "آی پی" و "ای تی ام" را میسر می‌کنند. برنامه‌پذیری باز سوییچ‌های نسل آینده امکان می‌دهد تا بتوان به گروه‌های مختلف مشترکین خدمات پیشرفته و مشتری‌پسند عرضه کرد